به سایت پارسمان شیمی خوش آمدید

زیر مجموعه گروه پارسمان
بتن پارچه ایی

بتن پارچه ای چیست؟

بتن پارچه ای (CC) که با نام تجاری concrete canvas در دنیا شناخته می‌شود، برای اولین بار در سال 2014 در لندن ابداع و اختراع گردید. این بتن یک پارچه سه‌بعدی پر شده با پودر سیمان انعطاف‌پذیر است، که در کمتر از 24 ساعت هیدراته و سخت می‌شود و یک لایه بتنی نازک، مستحکم، ضدآب و ضدحریق را تشکیل می‌دهد. این بتن در ساختمان‌سازی ،ساخت بناهای فوری (بیمارستان و سنگر و …)، راه و جاده‌سازی ،پوشش نهرها در کاربردهای کشاورزی ،سدسازی، پایه‌ریزی پل‌ها یا سازه‌های بلند مرتبه، عایق کردن سطوح در برابر آتش، اجرای بناهای دکوری، روکش دادن لوله های بین شهری ، ایجاد سریع روکش بتنی در شیب تند کنار جاده‌ها ، ایجاد سپر حفاظتی در مزارع در مقابل طوفان استفاده می‌شود.

بوم بتنی:

کنترل و مهار فرسایش

بتن‌های پارچه‌ای CONCRETE CANVAS (CC) که به‌طور خاص برای کنترل و مهار فرسایش و کاربردهایی همچون ساخت سرپناه ایجاد شده‌اند، این نوع بتن بخشی از یک طبقه انقلابی از مواد جدید و نوآورانه به نام تشک‌های کامپوزیت سیمانی ژئوسنتتیک(GCCM)  هستند. CC یک ژئوسنتتیک منعطف و پر از بتن است که در صورت هیدراته شدن یک لایه بتنی نازک و بادوام ایجاد می‌کند. به‌طور معمول، 10 برابر سریعتر از راه‌حل‌های بتنی معمولی نصب می‌شود. در اصل، بتن بر روی رول است.

سی سی چیست؟

 

 CC  شامل یک ماتریس الیافی سه بعدی است که حاوی یک مخلوط سیمانی خشک با فرمول خاص است. پشت آن چون از جنس PVC است، تضمین می‌کند که CC کاملا ضد آب است CC را می‌توان با اسپری کردن یا غوطه‌ور کردن کامل در آب شیرین یا شور، هیدراته کرد. پس از نصب، الیاف، مخلوط سیمانی را تقویت می‌کنند و از انتشار ترک جلوگیری می‌کنند و حالت شکست پلاستیک ایمن را فراهم می‌کنند. در نتیجه CC :جایگزینی نازک، بادوام، ضد‌آب و با کربن کمتر برای بتن سنتی ایجاد می‌کند.

 CC معمولاً در 3 ضخامت موجود است CC5، CC8 و CC13 ، که ضخامت آنها به ترتیب 5، 8 و 13 میلی‌متر است.

بتن پارچه ایی

مزایای بتن پارچه ای:

 

نصب سریع

CC را می توان با سرعت 200 متر مربع در ساعت، تا 10 برابر سریعتر از راه‌حل‌های بتنی معمولی گذاشت/نصب کرد.

 

آسان برای استفاده

بتن پارچه‌ای به خط تولید کمتر، پرسنل کمتر نیاز دارد و نیازی به اختلاط یا اندازه‌گیری در محل ندارد. فقط باید آب اضافه شود. بتن پارچه‌ای در رول‌های قابل حمل توسط انسان نیز موجود است.

 

هزینه‌های پایین‌تر برای پروژه

سرعت و سهولت نصب به این معنی است که بتن پارچه‌ای نسبت به بتن معمولی مقرون به صرفه‌تر است و بار لجستیکی کمتری دارد. به‌عنوان مثال، یک کامیون شامل CC8 می‌تواند جایگزین 30 کامیون میکسر T17 شود.

سازگار با محیط زیست

بتن یکپارچه یک فناوری کم جرم و با کربن کمتر است که تا 95٪ مواد کمتری نسبت به راه‌حل‌های معمولی مصرف می‌کند. یک پالت بتن پارچه‌ای می‌تواند همان ناحیه را که دو کامیون مخلوط کن T17 برای بسیاری از کاربردها پوشش می‌دهد را پوشش دهد.

بتن پارچه ایی

بتن پارچه‌ای در طیف گسترده‌ای از کاربردهای کنترل فرسایش استفاده می‌شود. شامل:

 

پوشش کانال

 

 

 

حفاظت از شیب

 

 

 

پوشش باند

 

 

 

پاکسازی و حذف ترکیبات زیانبار

 

 

 

از بین بردن علف های هرز

ویژگی های کلیدی بتن پارچه ای

مستحکم

آرماتورهای فیبری از ترک‌خوردگی جلوگیری، انرژی حاصل از ضربه را جذب و حالت شکست پایدار را فراهم می‌کند.

 

بادوام

CC پنج برابر بتن استاندارد OPC در برابر سایش مقاوم است، دارای مقاومت شیمیایی عالی، عملکرد خوب در برابر فرسایش بر اثر آب و هوا و عدم تنزل و تخریب در مقابل اشعه ماوراء بنفش.

 

انعطاف‌پذیر

CC مشخصات پارچه‌ای خوبی دارد و تقریباً کل مقطع زمین را پوشش می‌دهد و سازگار با زیرساخت‌های موجود می‌باشد. و همچنین می توان با استفاده از ابزارهای دستی اولیه برش داد یا طراحی کرد.

 

ضدآب

پشت با جنس PVC تضمین می‌کند که CC کاملاً ضد‌آب است.

رول های کوچکتر و سبک تر

فرمت های استفاده ار بتن پارچه ای

 

CC در دو اندازه رول استاندارد موجود است:

رول های فله یا رول های کوچکتر و سبک تر.

رول های فله

4 اصل برای نصب بتن‌های پارچه‌ای

 

  • اجتناب از ایجاد شدن فضاهای خالی
  • ایمن کردن و نصب صحیح CC
  • جلوگیری از ورود گرد و خاک، آب و ….
  • به‌طور کامل هیدراته کردن

M.Gh.

برای دیدن ویدئو مرتبط با این مطلب کلید کنید