به سایت پارسمان شیمی خوش آمدید

زیر مجموعه گروه پارسمان
ترک خوردگی بتن

ترک بتن

مشکل ترک­ خوردگی بتن در ساختمان امروزه به یک چالش برای مهندسان تبدیل شده است. ترک ­خوردگی بتن یک پدیده  اجتناب­‌ناپذیر برای انواع سازه­‌ها است، با این وجود طراحان در تلاش هستند بسیاری از عوامل ترک ­خوردگی بتن  و تحمل طراحی را برای عوامل مختلف از بین ببرند. ایمنی سازه­ای ساختمان موضوع مطلوب همه استفاده کنندگان و طراحان است اما حصول آن چندان آسان نیست. برخی ایرادات و ضعف­‌ها در حین ساخت و برخی دلایل اجتناب ناپذیر دیگر موجب بروز انواع مختلفی از ترک­‌ها در قسمت­‌های مختلف سازه­ای و غیر سازه­ای ساختمان می‌شود، بنابراین، شناسایی به موقع چنین ترک‌هایی و اتخاذ اقدامات پیشگیرانه ضروری است. مصالح و تکنیک­‌های تعمیرات بسته به شکل ترک‌­ها با توجه به موقعیت آن­‌ها متفاوت است. برخی از انواع ترک‌­ها به طور جدی نیاز به توجه دارند زیرا از نظر ساختاری خطرناک هستند.گ

 

تعریف

ترک، جدایی کامل یا ناقص بتن به دو یا چند قسمت است که در اثر جداشدگی جزئی یا گسیخته شدن ایجاد می­شود. اجرای سازه­‌های بتنی از اواسط قرن نوزدهم آغاز شد اما به دلیل کیفیت پایین سیمان در آن زمان توسعه سازه‌های بتنی به کندی پیش می­‌رفت. تا پایان قرن نوزدهم، سازه‌­های بتنی با توسعه ساخت و ساز، بررسی های آزمایشگاهی، نظریه‌های محاسباتی و بهبود تکنیک­‌های ساخت، مسیر توسعه را سریع‌­تر طی کرد و اکنون به یکی از پرکاربردترین مصالح ساختمانی در ساخت و ساز مدرن تبدیل شده است.

ترک‌­ها یکی از مشکلات جهانی ساختمان­‌های بتنی هستند، زیرا بر ظاهر ساختمان تأثیر گذاشته و همچنین یکپارچگی دیوار را از بین می‌برند، ایمنی سازه را تحت تاثیر قرار می‌دهند و حتی دوام سازه را نیز کاهش می‌دهند. ترک‌­ها به دلیل خرابی بتن یا خوردگی میلگردهای آرماتور به دلیل ضعف در ساخت یا انتخاب نامناسب مواد تشکیل دهنده و اثرات دما و انقباض ایجاد می­‌شوند. دریک تقسیم کلی ترک­‌ها به دو دسته سازه­ای و غیرسازه­ای تقسیم می‌­شوند.

ترک­‌های سازه‌­ای:

این ترک‌ها به دلیل طراحی نادرست، اجرای ضعیف و یا اضافه بار ایجاد می­‌شوند و ممکن است ایمنی ساختمان را به خطر بیندازند. رایج‌ترین ترک­‌های اعضای بتنی شامل تیر، ستون و دال عبارتند از: ترک خمشی، کششی و برشی تیر بتنی، ترک­‌های مورب و افقی در ستون بتنی و ترک­‌های خمشی در دال­‌های بتنی.

 

-ترک­‌های غیرسازه‌ای:

این نوع ترک‌­ها به دلیل نیروهای داخلی ایجاد شده در مواد به دلیل تغییرات رطوبت، تغییرات دما، خم شدن، اثرات گازها، مایعات و غیره بوجود می­آیند. رایج­‌ترین عوامل ترک‌­های غیرسازه­ای عبارتند از: نشست پلاستیک، جمع شدگی پلاستیک، انبساط و انقباض حرارتی اولیه، انقباض ناشی از خشک شدن درازمدت، ترک‌­های سطحی، در اثر خوردگی بتن، واکنش قلیایی سنگدانه­‌ها، حمله سولفات­‌ها و خوردگی میلگرد فولادی.

یک نوع طبقه‌­بندی رایج ترک‌ها بر اساس عرض آنهاست که عبارتند از: 1) نازک، عرض آن کمتر از 1 میلی­متر، 2) متوسط، عرض 1 تا 2 میلی متر، و 3) پهن، بیش از 2 میلی متر. معمولاً ترک‌های با عرض و عمق کم، ترک­‌های غیر سازه­ای هستند و از اهمیت زیادی به لحاظ تخریب ساختمان و خطرات جانی برخوردار نیستند، ولی ترک­‌های سازه­ای از بیشتر باید مورد توجه و بررسی قرار گیرند. در مواردی که ترک سازه­ای به وجود آمده است، عضو ترک خورده می­‌بایست یا تخریب و از نو بازسازی شود یا اینکه در محل ترک به روش خاص ترمیم شود. ترک­‌های سازه­ای در عضوهایی مثل تیر، ستون و دال دیده می­‌شود. ترک­‌های موجی در تیرها در نقاط با ممان ماکزیمم رخ می­‌دهد که نشان می­‌دهد توانایی مقطع در تحمل ممان پایین است و آرماتورگذاری کافی وجود ندارد.

ترک در بتن

ترک خوردگی بتن ایجاد شده ممکن است  در مقاطعی بصورت سازه‌ای یا سطحی ایجاد شود. اندازه عرض  و عمق ترک‌های سطحی معمولا  کمتر از چند میلی متر است. این ترک‌ها ممکن است به صورت ترک‌هایی تکی و نازک  و یا بصورت  شکاف‌هایی با الگوی نقشه مانند ظاهر شوند که اغلب  ترک‌های مویی نامیده می‌شوند. تعداد کمی از ترک‌ها به‌صورت ترک سطحی یا ناشی از جمع‌شدگی هستند که معمولاً مشکلی ایجاد نمی‌کند.

ترک‌های سطحی می تواند ناشی از چرخه های ذوب و یخبندان، شیوه‌های اجرایی ضعیف و واکنش‌پذیری قلیایی سنگدانه باشند. واکنش پذیری قلیایی سنگدانه زمانی رخ می‌دهد که سنگدانه با سیمان واکنش داده و باعث ایجاد شبکه ای نقشه مانند از ترک‌ها ‌شود.

اجرای بتن‌ریزی جدید بر روی بتن قدیمی  نیز ممکن است باعث ایجاد ترک‌های سطحی شود. این امر به این دلیل رخ می دهد که بتن جدید به هنگام عمل‌آوری دچار جمع‌شدگی می‌شود.

 

ترک بتن در مسیر آبریز

ترک‌های سطحی بتن در مسیر آبریز باید تحت نظر قرار گیرند و در صورت خرابی  بیشتر نیاز به ترمیم دارند. عرض ترک‌های سازه‌ای  در بتن معمولاً بیش از 0.25 اینچ است. این نوع ترک‌ها با عمق بیشتری  در بتن گسترش یافته و ممکن است تا انتها دیوار، دال  یا سایر اجزای سازه  ادامه  یابند.

 

ترک‌های سازه‌ای بتن

ترک‌های سازه‌ای اغلب در اثر نشست یا آسیب تکیه‌گاه‌های سازه بتنی براثر فرسایش ایجاد می‌شود. ترک‌های سازه‌ای ممکن است در اثر شدت عوامل جوی بدتر شوند.