به سایت پارسمان شیمی خوش آمدید

زیر مجموعه گروه پارسمان

تاریخچه بتن و سیمان از مصری‌ها تا دوران حکاکی‌ها

بیش از 5000 سال از زمان اهرام مصر تا اکنون که پیشرفت‌های بتن تزئینی امروزی را در بر می‌گیرد، می‌گذرد. بتن در طول تاریخ برای بسیاری از چیزهای شگفت‌انگیز از جمله معماری، زیرساخت‌ها و موارد دیگر استفاده شده است.

3000سال قبل از میلاد - اهرام مصر

مصریان بیش از 5000 سال پیش، از اشکال اولیه بتن برای ساختن اهرام استفاده می‌کردند. آنها گِل و کاه را با هم مخلوط می‌کردند و آجر می‌ساختند و از گچ و آهک برای ساختن ملات استفاده می‌کردند

300سال قبل از میلاد - 476 سال پس از میلاد - معماری رومی

رومیان باستان برای ساختن بسیاری از شگفتی‌های معماری خود مانند کولوسئوم و پانتئون از ماده‌ای استفاده می‌کردند که به‌طور قابل‌ملاحظه‌ای به سیمان مدرن (سیمان پوزولاند) نزدیک است. رومی‌ها همچنین از محصولات حیوانی مانند چربی حیوانی، شیر و خون به‌عنوان مواد افزودنی استفاده می‌کرده‌اند. افزودنی‌ها، با اضافه شدن به ترکیبی که برای دستیابی به اهداف معین استفاده می‌شوند، هنوز هم امروزه استفاده می‌شوند

1824 - سیمان پرتلند اختراع شد...

اختراع سیمان پرتلند مدرن به جوزف آسپدین از انگلستان نسبت داده می‌شود. او گچ آسیاب شده با خاک‌رس پودری نرم را در یک کوره آهک تا زمانی که دی‌اکسید کربن از آن خارج شود سوزاند سپس محصول را آسیاب کرد. پس از مدتی متوجه شد که مخلوط به‌دست آمده سفت و سفت‌تر می‌شود. او سیمان خود را به نام پورتلند نامگذاری کرد، این نامگذاری به‌دلیل سنگ‌معدنی که استفاده می‌کرد و سنگی بسیار قوی تولید می‌کرد، بود همچنین به‌نظر او سیمان او شبیه سنگ پرتلند ژوراسیک دورست انگلستان، بود.

1836 - تست مقاومت

در سال 1836 اولین آزمایش مقاومت کششی و فشاری در آلمان انجام شد. استحکام کششی به توانایی بتن در مقاومت در برابر کشش اشاره دارد. مقاومت فشاری به توانایی بتن در مقاومت در برابر فشار اشاره دارد. هر دو مقاومت کششی و فشاری بر حسب پوند بر اینچ مربع (psi) بیان می‌شوند.

1889 - پل دریاچه الورد

پل دریاچه الورد در سال 1889 در سانفرانسیسکو، کالیفرنیا ساخته شد. این پل اولین پل بتن آرمه بود و هنوز هم وجود دارد، بیش از صد سال از ساخته شدن آن می‌گذرد و هنوز پابرجاست.

1891- خیابان بتنی

در سال 1891، اولین خیابان بتنی آمریکایی در بلفونتین، اوهایو ساخته شد. این یک عکس مدرن از خیابان تاریخی است. امروزه بتن نفوذپذیر به‌عنوان بهترین سطح  دوستدار محیط‌زیست‌ برای خیابان‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرد.

1903 - ساختمان اینگالس

اولین ساختمان بلند بتنی در سینسیناتی، اوهایو، در سال 1903 ساخته شد. ساختمان Ingalls، همانطور که از آن نام برده می‌شود، دارای شانزده طبقه است که آن را به یکی از شاهکارهای مهندسی بزرگ در زمان خود تبدیل کرده است.

1908 – خانه‌های بتنی

در سال 1908، توماس ادیسون اولین خانه‌های بتنی را در یونیون، نیوجرسی طراحی و ساخت. این خانه‌ها هنوز هم وجود دارند. ادیسون تصور می‌کرد که طراحی او با موفقیت بزرگی روبرو خواهد شد و قبل از آن همه در آمریکا در یک خانه سیمانی زندگی می‌کردند. با این‌حال، چشم‌انداز او به همان سرعتی که او انتظار داشت به واقعیت تبدیل نشد. در حقیقت، خانه‌های بتنی اکنون، بعد از بیش از صد سال، به تازگی شروع به محبوبیت کرده‌اند.

1913 - مخلوط آماده

اولین مخلوط آماده در بالتیمور، مریلند در سال 1913 تحویل داده شد. این ایده که بتن را می‌توان در یک کارخانه مرکزی مخلوط کرد، سپس با کامیون برای بتن‌ریزی به محل موردنظر تحویل داد، صنعت بتن را متحول کرد.

1915 - بتن رنگی

لین میسون اسکافیلد، شرکتL.M. Scofield  را تأسیس کرد، اولین شرکتی که برای بتن، رنگ تولید کرد. محصولات آنها شامل سخت‌کننده‌های رنگ، رنگ موم، رنگ یکپارچه، سیلرها و لکه‌های شیمیایی بود. بتن رنگی از آن زمان تاکنون محبوبیت روافزونی داشته است.

1930 - عوامل جذب هوا

در سال1930، برای اولین بار در بتن از عوامل و افزودنی‌های حباب‌ساز هوا برای مقاومت در برابر آسیب ناشی از یخ‌زدگی و ذوب استفاده شد.

1936 - سد هوور

سد هوور که در سال 1936 تکمیل شد، در رودخانه کلرادو و در همسایگی آریزونا و نوادا قرار دارد. این سد بزرگترین پروژه بتنی بود که تا آن زمان تکمیل شده بود.

عکس سمت راست روکش بتنی مدرن، توسط Milagro Custom Flooring Solutions، LLC.

1938 - پوشش بتنی

جان کراسفیلد اولین کسی بود که حق اختراع یک پوشش بتنی را دریافت کرد. او لاتکس را به سیمان پرتلند، سنگدانه‌ها و مواد دیگر اضافه کرد تا پوششی برای عرشه کشتی بسازد. امروزه روکش‌های بتنی با ترکیب رزین‌های پلیمری با سیمان ساخته می‌شوند و به‌دلیل جذابیت تزئینی آن به‌طور گسترده از این پوشش بتنی استفاده می‌شود.

دهه 1950 - بتن تزئینی توسعه یافت...

براد بومن فرآیند Bomanite را از جمله، روکش‌های بتنی معماری، روکش‌های  رنگی، روسازی بتنی معماری بافت‌دار و نقش‌دار، در اواسط دهه 1950 در مونتری، کالیفرنیا، توسعه داد. پنجاه سال پس از توسعه بومن، به‌دلیل محبوبیت زیاد بتن تزئینی، شاهد رشد زیادی بوده است و آن را از یک المان ساده و خسته‌کننده به یک المان تزئینی زیبا تغییر داده است که می‌تواند دکوراسیون هر خانه یا دفتری را بهبود بخشد.

1963 - گنبد ورزشی بتنی

اولین سالن ورزشی گنبدی بتنی، معروف به سالن اجتماعات، در دانشگاه ایلینویز در سال 1963 ساخته شد.

دهه 1970- تقویت بتن با الیاف

تقویت با الیاف به‌عنوان راهی برای تقویت بتن در دهه 1970معرفی شد.

دهه1980 - کانترهای بتنی

بادی رودز، پدر کانتر بتنی، اولین کانتر خود را در اواسط دهه 80 ساخت. تقریباً در همان زمان، فوتونگ‌چنگ اولین میز بتنی خود را نیز ساخت. بیست سال پس از آن، میزهای بتنی به‌دلیل دوام، زیبایی و دامنه سفارشی‌سازی فوق‌العاده، بسیار محبوب شدند.

1990 - حکاکی بتن

دارل آدامسون سیستم Engrave-A-Crete® ایده حکاکی بتن را در سال 1990 طراحی کرد.

1992- بلندترین ساختمان بتنی

بلندترین ساختمان بتن آرمه در شیکاگو، ایلینویز ساخته شد. این ساختمان 65 طبقه تنها با آدرس خیابانش، 311 South Wacker Drive شناخته می‌شود.

1999- کفپوش بتن صیقلی

اچ‌تی‌سی که در اصل یک شرکت سوئدی بود، پرداخت و صیقل دادن بتن را به ایالات‌متحده معرفی کرد. اولین نصب کفپوش بتن صیقلی، در ایالات‌متحده در یک طبقه انبار 40هزار فوت مربعی برای Bellagio در لاس‌وگاس انجام شد. بتن صیقلی تنها در عرض چند سال پس از معرفی، محبوبیت آن افزایش یافت و اکنون در مکان‌های خرده‌فروشی و حتی منازل مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

M.Gh.