به سایت پارسمان شیمی خوش آمدید

زیر مجموعه گروه پارسمان
تفاوت ساخت بتن سبک با فوم بتن و سنگدانه سبک

تفاوت ساخت بتن سبک با فوم بتن و سنگدانه سبک

اگرچه فوم بتن و بتن سبک، سبک وزن هستند، اما از نظر فناوری ساخت، ترکیب مواد و عملکرد بسیار متفاوت هستند. این مقاله به طور خلاصه به معرفی دو نوع بتن می پردازد.

بتن با سنگدانه سبک

بتن سنگدانه سبک به بتنی گفته می شود که از سنگدانه های سبک با چگالی ظاهری بیش از 1950 کیلوگرم بر متر مکعب استفاده می کند. سنگدانه به اصطلاح سبک، سنگدانه ای است که برای کاهش کیفیت بتن و بهبود عملکرد حرارتی، با چگالی ظاهری کمتر از سنگدانه معمولی استفاده می شود. سنگدانه های سبک وزن مصنوعی به عنوان سرامیت نیز شناخته می شوند.

ویژگی: بتن سنگدانه سبک دارای ویژگی های سبک وزن، مقاومت بالا، عایق حرارتی، مقاومت در برابر آتش و مقاومت لرزه ای است و عملکرد تغییر شکل خوب، مدول الاستیک پایین و به طور کلی دارای انقباض و خزش قابل توجهی است.

کاربرد: بتن سنگدانه سبک در ساختمان های صنعتی و عمرانی و سایر پروژه های مهندسی استفاده می شود که می تواند وزن خود سازه را کاهش دهد، در مصرف مواد صرفه جویی کند، حمل و نقل و راندمان بلند کردن اجزا را بهبود بخشد، بار پی را کاهش دهد و عملکرد ساختمان را بهبود بخشد. برای ساختمان های بلند و با دهانه بزرگ مناسب است.

.

انواع بتن سنگدانه ای سبک

1. با توجه به استفاده

بتن با سنگدانه سبک را می توان با توجه به کاربردهای مختلف آنها در مهندسی ساختمان به بتن سبک عایق حرارتی، بتن سبک عایق حرارتی سازه و بتن سبک سنگدانه سازه ای تقسیم کرد. علاوه بر این، بتن سنگدانه سبک نیز می تواند به عنوان بتن مقاوم در برابر حرارت برای جایگزینی پوشش کوره استفاده شود. یک بلوک بتن با چگالی ظاهری خشک بیش از 1950 کیلوگرم بر متر مکعب با استفاده از سنگدانه سبک متخلخل طبیعی یا ذرات سرامیک مصنوعی به عنوان سنگدانه درشت، ماسه طبیعی یا ماسه سبک به عنوان سنگدانه ریز و سیمان پرتلند، آب و مواد افزودنی (یا بدون آن) تهیه می شود. مواد افزودنی با توجه به نیازهای مخلوط اضافه می شود.

2. بر اساس سنگدانه

بتن سنگدانه سبک با توجه به انواع سنگدانه های ریز به بتن کاملا سبک و بتن سبک ماسه ای تقسیم می شود. استفاده از ماسه سبک به عنوان سنگدانه ریز، بتن کاملا سبک نامیده می شود. بتن سبک ماسه ای از ماسه معمولی یا مقداری ماسه سبک به عنوان سنگدانه ریز ساخته می شود.

فوم بتن که با نام‌های بتن متخلخل سبک (LCC)، بتن متخلخل با چگالی کم (LDCC) و اصطلاحات دیگر نیز شناخته می‌شود، به عنوان دوغاب پایه سیمانی تعریف می‌شود و فوم موجود در ملات پلاستیک حداقل 20 درصد (در هر حجم) است. از آنجایی که در بیشتر موارد از سنگدانه درشت برای تولید فوم بتن استفاده نمی شود، اصطلاح صحیح را باید ملات نامید تا بتن. می توان  حتی آن را فوم سیمان نیز نامید. چگالی فوم بتن معمولاً از 400 کیلوگرم بر متر مکعب تا 1600-1800 کیلوگرم بر متر مکعب متغیر است. دانسیته معمولاً با جایگزینی تمام یا بخشی از سنگدانه ریز با فوم کنترل می شود.

مقالهمقاله مرتبط: نحوه و دانه بندی انواع سنگدانه های بتن

فوم بتن معمولاً از دوغاب سیمان یا خاکستر بادی، ماسه و آب تشکیل شده است. با این حال، برخی از تامین کنندگان توصیه می کنند که آب و سیمان خالص را با عامل کف کننده مخلوط کنید تا مخلوطی بسیار سبک به دست آید. علاوه بر این، دوغاب با فوم هوادهی مصنوعی در کارخانه اختلاط بتن مخلوط می شود. فوم از مخلوط کردن عامل کف کننده با آب و هوای ژنراتور ساخته می شود. عامل کف کننده باید بتواند حباب های بسیار پایداری تولید کند و در برابر فرآیندهای فیزیکی و شیمیایی اختلاط، حین اجرا و سخت شدن مقاومت کند.

مقالهمقاله مرتبط: نحوه ساخت فوم بتن

مخلوط فوم بتن را می توان در قالب ریخت یا پمپ کرد یا مستقیماً به عناصر سازه تزریق کرد. به دلیل رفتار تیکسوتروپیک حباب های فوم، فوم به دوغاب اجازه می دهد تا آزادانه جریان یابد، بنابراین ریختن آن در قالب یا فرم انتخابی آسان می کند. مواد چسبنده ممکن است تا 24 ساعت بسته به متغیرهایی مانند دما و رطوبت محیط طول بکشد تا عمل آوری شود (اگر دمای عمل آوری با گرمای هوا به 70 درجه سانتیگراد برسد تا فرآیند تسریع شود، تنها دو ساعت طول می کشد)،. پس از جامد شدن، محصول تشکیل شده را می توان از قالب خارج کرد. یک کاربرد جدید در ساخت فوم بتن استفاده از سیم های فولادی مخصوص برای برش بلوک های بتنی بزرگ به بلوک هایی با اندازه های مختلف از طریق دستگاه برش است. عمل برش قبل از جامد شدن کامل بتن انجام می شود.

تفاوت بین بتن سبک و فوم بتن

از توضیحات بالا می توان دریافت که تفاوت های آشکاری بین فوم بتن و بتن  با سنگدانه سبک در فرآیند ساخت، ترکیب و ویژگی ها وجود دارد.

فرآیند ساخت: فوم بتن با افزودن عامل کف کننده در آب برای تشکیل تعداد زیادی حباب در آب و سپس بارگیری دوغاب سیمان فوم شده در قالب برای عمل آوری استاتیک ساخته می شود. بتن سنگدانه سبک با مخلوط کردن یکنواخت سیمان، ماسه و آب، افزودن سنگدانه های سبک و شتاب دهنده های فومکریت برای تشکیل حباب و سپس جامد شدن در قالب به وجود می آید.

مواد اصلی: مواد تشکیل دهنده اصلی فوم بتن سیمان، ماسه، آب و مواد کف کننده می باشد. اجزای اصلی بتن سبک سنگدانه عبارتند از سیمان، ماسه، سنگدانه سبک و شتاب دهنده های فومکریت.

مشخصات: فوم بتن دارای مزایای خاصی مانند عملکرد عایق حرارتی خوب، ساخت مناسب و غیره است، اما دارای معایبی مانند مقاومت کم، مشکلات پایداری و غیره است. عایق و مقاومت در برابر آتش و عملکرد تغییر شکل خوب و مدول الاستیک پایینی دارد.

تامین کننده

پارسمان گروه تامین کننده فوم بتن با سال ها تجربه در زمینه ساخت و ساز و مواد افزودنی شیمیایی ساختمانی است. پرداخت از اگر به دنبال مواد افزودنی بتن با کیفیت هستید، لطفا با ما تماس بگیرید و یا درخواست خود را ارسال کنید.