به سایت پارسمان شیمی خوش آمدید

زیر مجموعه گروه پارسمان
در 1 متر مکعب مخلوط بتن چیست؟

در 1 متر مکعب مخلوط بتن چیست؟

بتن یکی از همه کاره‌ترین و تا حد زیادی محبوب‌ترین مصالح ساختمانی موجود است. برای انواع مختلفی از پروژه‌های ساختمانی استفاده می‌شود، همچنین طیف عظیمی از مخلوط‌های بتن متناسب با کاربردهای خاص وجود دارد، بنابراین نسبت هر مخلوط باید با دقت اندازه‌گیری شود.

در این مقاله، موادی بررسی می‌شود که برای ساخت یک مخلوط بتن استاندارد 1 متر مکعبی استفاده می‌شوند و به شما کمک می‌کند تا اجزای اصلی بتن و نحوه تعامل آنها با یکدیگر را درک کنید.

آب

آب – 150 لیتر

آب تاثیر مستقیمی بر مقاومت و کارایی بتن دارد. اگر مقدار آب استفاده شده بیش از حد باشد، شما ترکیبی با کارایی بالا خواهید داشت که مقاومت را قربانی کارایی بالا می‌کند. اگر مقدار آب استفاده شده خیلی کم باشد، مخلوط بسیار قوی و بادوام خواهد بود، اما کار کردن با آن هنگام بتن‌ریزی دشوار خواهد بود.

آب همچنین باعث فرآیند هیدراتاسیون می‌شود – فرآیندی که مواد شیمیایی موجود در سیمان با آب پیوند می‌خورند و باعث سفت شدن مخلوط می‌شوند.

سیمان

سیمان – 250 کیلوگرم

سیمان هنگامی که با آب مخلوط می‌شود، سخت می‌شود و سپس خمیری را تشکیل می‌دهد که با هر سنگدانه‌ای که وجود دارد به هم متصل می‌شود. سیمان بیشتر در یک مخلوط به معنای چسبندگی بهتر است – امّا این باعث قوی‌تر شدن مخلوط نمی‌شود.

سنگدانه

ماسه (سنگدانه ریز) – 750 کیلوگرم

ماسه با پر کردن فضاهای خالی بین سنگدانه‌ها به جلوگیری از تشکیل حفره‌های هوا در مخلوط کمک می‌کند. حفره‌های هوا تا حد زیادی استحکام بتن را تضعیف می‌کند، اما با اتصال به سیمان و آب، شن و ماسه ثبات را تضمین می‌کند. ماسه همچنین دارای استحکام فشاری بالایی است، بنابراین این مقدار ماسه کمک به دوام مخلوط نهایی خواهد کرد.

شن

شن (سنگدانه درشت) – 1200 کیلوگرم

شن به‌طور مستقیم بر مقاومت فشاری بتن تأثیر می‌گذارد. در یک متر مکعب استاندارد بتن، این مقدار سنگ خرد شده یک چارچوب محکم برای مخلوط تشکیل می‌دهد، در حالی که اندازه و شکل شن بر کارایی آن تأثیر می‌گذارد.

1 متر مکعب بتن
1 متر مکعب بتن

1 متر مکعب بتن

1 متر مکعب بتن = 150 لیتر آب + 250 کیلوگرم سیمان + 750 کیلوگرم ماسه + 1200 کیلوگرم شن.

تبدیل متر مکعب: متر مکعب در اندازه‌گیری‌های دیگر چیست؟

  • 1 متر مکعب = (دقیقاً برابر با) 1000 لیتر
  • 35/3 فوت مکعب
  • 1/31 یارد مکعب
  • 6/29 بشکه نفت
  • 220 گالن امپریال یا گالن سلطنتی
  • 264 گالن سیال آمریکا

آیا می‌دانید 1 متر مکعب آب 1000 کیلوگرم جرم دارد؟ با مجموع همه اینها، یک متر مکعب بتن 2/4 تن وزن خواهد داشت – این وزن تقریباً به اندازه یک زرافه نر بالغ است!

 

M.Gh.