به سایت پارسمان شیمی خوش آمدید

زیر مجموعه گروه پارسمان

دیوار بتنی: مصالح مورد نیاز، فناوری‌ها و نحوه ساخت

دیوار بتنی: مصالح مورد نیاز، فناوری‌ها و نحوه ساخت​

دیوار بتنی دیواری است که از بلوک‌های بتنی با اندازه یکنواخت ساخته شده است. اندازه معمولی این بلوک‌ها هشت اینچ است، اگرچه اندازه بلوک ممکن است با توجه به دستورالعمل‌ها و معیارهای تعیین شده توسط یک مهندس برای ساخت و ساز بتن متفاوت باشد.

سازه‌ای که از بلوک‌های بتنی ساخته شده است، مانند هر سازه بتنی دیگری در برابر خوردگی بتن حساس است، به‌همین دلیل پوشش‌های ضد خوردگی برای بلوک‌های بتنی در نظر گرفته شده است.

از سال‌های دور، دیوارهای بتنی وجود داشته است. موانع بتنی اولیه اغلب به‌عنوان وسیله‌ای برای امنیت مرزی و برای جلوگیری از حملات احتمالی کشورها یا مهاجران در مناطق مجاور ساخته می‌شدند. دیوار بزرگ چین یکی از شناخته شده‌ترین موانع بتنی در تاریخ بشر است. بیش از 2000 سال پیش در سلسله Qin برای دفاع در برابر حملات فاتحان ساخته شد. این بزرگترین سازه ساخت بشر در جهان است.

دیوارهای بتنی چگونه ساخته می شوند؟

یک مرحله ضروری در ساخت و ساز ساختمان، ایجاد دیوارهای بتنی است. علاوه بر تقسیم فضاها در ساختمان‌های چند طبقه، به‌عنوان یک چارچوب باربر برای انتقال بار و وزن از کف به دیوار زیر یا به پایه ساخته شده است. علاوه بر این، دیوارهای بتنی به دلیل عملکرد خوب آنها در هنگام زلزله جزء سازه‌های ارجح در مناطق زلزله‌خیز هستند. در نتیجه کنترل قابل‌توجهی بر ایمنی ساختمان دارد. به‌همین دلیل باید تماماً در ساخت و ساز آن دقت لازم صورت گیرد. در نهایت، علاوه بر پیروی از روش‌های صحیح ساختمانی، مصالح به کار رفته برای ساخت دیوارهای بتنی به میزان قابل‌توجهی بر عملکرد دیوار در طول عمر خود تأثیر می‌گذارد. قالب‌بندی چوبی قالب در اشکال مختلف برای ساخت دیوارهای بتن‌ریزی شده، استفاده می‌شود. اشکال مختلف موقت یا دائمی که قالب ساخته می‌شود، بتن رسوب می‌کند و ته‌نشین می‌شود. اگرچه قالب معمولاً از چوب ساخته می‌شود، امّا می‌تواند از فولاد، الیاف شیشه و پلیمرهای تقویت شده نیز ساخته شود.

برای ظاهری متمایز، رنگ یکپارچه را می‌توان به مخلوط بتن اضافه کرد و حتی در لایه‌های مختلف رنگ را اضافه کرد. پوشش یا رویه‌های عمودی یک گزینه عالی برای تعمیر دیوارهای بتنی موجود و همچنین تعمیر ترک‌ها یا تغییر ظاهر دیوارها هستند. مراحل آماده‌سازی دیوار، قرار دادن روکش و انجام هرگونه بهسازی زینتی مورد نظر است.

کدام جنبه در پرداخت سطح دیوار بتنی مهم‌تر است؟

پس از خراش دادن پانل، ممکن است “سوراخ‌های ریز” یا لکه‌هایی در رنگ‌های مختلف روی سطح بتن ظاهر شود. این می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. استفاده از یک افزودنی رها‌ساز یا آزاد کننده کم یا ناکافی و نامناسب اغلب منجر به لکه می‌شود و گاهی اوقات باعث برهمکنش با بتن می‌شود. سوراخ‌ها یا شکاف‌های ریز در بتن معمولاً در اثر لرزش نامناسب یا انتخاب نامناسب بتن ایجاد می‌شوند. هر دوی این مسائل نیز ممکن است ناشی از تمیز کردن ناکافی یا به عبارتی تمیز نبودن قالب باشد.

تخته‌های پرداخت فنولیک به‌دلیل براق بودن و نشتی بسیار کم به‌طور‌کلی برای پرداخت‌های سازه‌‌ای یا سطوح زیبا و خیره‌کننده توصیه می‌شوند.

کدام آزمایش‌ها بیشتر بر روی دیوارهای بتنی جدید استفاده می‌شود؟

متداول‌ترین آزمایش‌ها مقاومت فشاری، محتوای گاز، اسلامپ و بررسی وزن پایه است. اسلامپ معیاری برای قوام یا توانایی جریان نسبی بتن است. در صورتی که بافت یا اسلامپ بتن از جاری شدن آن جلوگیری کند، ممکن است مشکلاتی در مورد تحکیم مناسب وجود داشته باشد. این مشکلات اگر اسلامپ خیلی زیاد باشد و بتن‌ریزی متوقف نشود، افزایش نیروی قالب، اتلاف سیمان از طریق قالب و تأخیر در پرداخت، ممکن است رخ دهد.

از آنجایی که مقداری هوا در طول حمل و نقل، تثبیت، بتن‌ریزی و پرداخت از بین می‌رود، محتوای هوا فقط در آزمایش حجم کلی بتن تازه اندازه‌گیری می‌شود، زیرا محتوای هوای داخل محل واقعی نیست. سه آزمایش میدانی رایج وجود دارد: فشارسنج، تکنیک حجمی، و شاخص Chace که یک پروتکل AASHTO است. جرم یک حجم بتن جدید به‌عنوان وزن واحد اندازه‌گیری می‌شود. سیلندرهای بتنی برای آزمایش قدرت فشاری بتن‌ریزی می‌شوند و زمانی که بتن در فواصل زمانی معین سخت می‌شود، نیروی مورد نیاز برای خرد کردن سیلندرهای بتنی اندازه‌گیری می‌شود. الزامات آیین‌نامه ساختمانی برای حالت‌های بتن مقاوم چنین بیان می‌کند که بتن در صورتی مجاز است که در هیچ آزمایشی به مقدار بیش از 500 psi، کمتر از نیروی اولیه نرسد و مجموع سه آزمایش متوالی برابر یا بیشتر از مقاومت طراحی باشد.

چه چیزی باعث ریزش و خرد شدن دیوارهای بتنی می‌شود؟

به‌دلیل یک یا چند مورد از دلایل ذکر شده در زیر، دیوارهای بتنی ممکن است ترک بخورند یا پوسته پوسته شوند:

  • بتن باید در مناطقی از کشور که سرما و ذوب شدن دارند، متخلخل شود تا از پوسته شدن و ترک خوردن دیوار جلوگیری شود. اگر از بتن متخلخل استفاده نشود، در نهایت سطح آسیب می‌بیند.
  • برای افزایش طول عمر سطح، نسبت آب به سیمان باید تا حد امکان حداقل باشد. مخلوط بتن حاوی رطوبت بیش از حد باعث ایجاد بتن ضعیف‌تر و کاهش مقاومت بتن می‌شود که باعث تسریع پوسته پوسته شدن و ترک خوردن سطح می‌شود.
  • بهتر است قبل از شروع فرآیند پرداخت، زمان داده شود تا جریان اضافی آب در قسمت بالا، تخلیه شود. اگر فعالیت‌های پرداخت خیلی زود شروع شود و آب اضافی با بتن مخلوط شود، به دلیل محتوای بیش از حد آب، بتن سبک‌تر و استحکام و پایداری کمتری خواهد داشت.

مقالهمقاله مرتبط: ترک بتن

 

لکه‌های دیوارهای بتنی چگونه پاک می‌شوند؟

لکه‌های بتن را می‌توان به صورت مکانیکی یا خشک یا شیمیایی یا مرطوب با استفاده از روش‌های مرطوب تمیز کرد. سندبلاست، شات‌بلاست، پولیش، پوسته‌زدایی، تسطیح و آب‌شستگی، نمونه‌هایی از روش‌های معمول خشک هستند. باید با پاک‌کن‌های سیم فولادی با احتیاط کار شود زیرا ممکن است فلز روی سطح نهشت کند و باعث خوردگی و لکه شدن دیوارهای بتنی شوند.

با توجه به نوع لکه، در فرآیندهای مرطوب از آب یا مواد شیمیایی خاصی استفاده می‌شود. فرآیند شیمیایی باعث سفید شدن مواد رنگی می‌شود به‌طوری که رنگ را محو یا آن را حل می‌کند تا از لایه بتن پاک شود.

 

کدام تکنولوژی دیوار بتنی بهتر است؟

فناوری مونتاژ سازه‌های یکپارچه در ساخت و سازهای امروزی رایج‌تر است و طراحی یک طرح آزاد را ساده می‌کند. سازه‌های یکپارچه برای خانه‌های خصوصی بزرگ که در آن می‌توان ایده‌های طراحی را اجرا کرد، عالی هستند.

هنگامی که یک ساختمان با استفاده از تکنولوژی سازه‌های یکپارچه ساخته می‌شود، وزن روی پی به‌درستی پخش می‌شود و کل سازه به‌عنوان یک واحد منسجم عمل می‌کند.

دیوارهای بتنی مسلح که با درجه‌های نسبتاً بالایی در کارخانه پخته و ساخته می‌شوند، همین ویژگی را دارند. در نتیجه، اکثر سازندگان تلاش می‌کنند تا قبل از زمستان کار بتن را به پایان برسانند. در غیر اینصورت، باید تلاش بیشتری برای گرم کردن آن انجام شود. علاوه بر این، باید به این نکته توجه کرد که ساخت سازه‌های یکپارچه نیاز به یک فرآیند طولانی دارد، که باعث افزایش قیمت چنین خانه‌هایی می‌شود. آپارتمان‌های این نوع خانه‌ها حداقل 50 متر مربع متراژ خواهند داشت.

اگر می‌خواهید در یکی از این خانه‌ها زندگی کنید، ارزش ویژگی‌های بتن مانند عایق صدا را در نظر بگیرید. اگر اقداماتی برای اجرای عایق صوتی انجام نشود، صدای همسایه‌ها از طریق دیوارها و اتاق زیر شیروانی شنیده خواهد شد.

ساخت دیوار بتنی: مصالح مورد استفاده

تری‌کلسیم‌سیلیکات ماده‌ای است که به بتن استحکام می‌بخشد. بتن با گذشت زمان سخت شده و استحکام پیدا می‌کند. سختی بتن نیز تحت‌تأثیر مواد مورد استفاده قرار می‌گیرد. آب، ذرات ریز و درشت، یک ماده اتصال‌دهنده (بایندر) و یک ماده افزودنی (اختیاری)، بتن را تشکیل می‌دهند. نیازهای پروژه تعیین کننده مخلوط بتن است. میانگین درصد مواد تشکیل‌دهنده مخلوط بتن 20 درصد هوا و آب، 40 درصد سنگریزه، 10 درصد سیمان و 30 درصد ماسه است.

  • اجزای اتصال‌دهنده یا بایندر، مانند سیمان یا آهک، اجزای حیاتی در ایجاد بتن هستند. سیمان یا سنگ‌آهک با آب ترکیب می‌شود تا دوغابی ایجاد کند که در نهایت به هم می‌پیوندند و جامد و مانند سنگ می‌شوند.
  • سیمان به‌عنوان یک اتصال‌دهنده (بایندر)، تمام اجزا را در کنار هم نگه می‌دارد.
  • ماسه سنگدانه ریز است، در حالی که تکه‌های سنگ و آجر شکسته و شن به‌عنوان سنگدانه درشت عمل می‌کنند.
  • آب یکی از اجزای مهم مخلوط است و نسبت ایده‌آل بین آب و سیمان 0/4 تا 0/6 است.
  • احتمال ذوب شدن بتن و ایجاد ترک با مقدار آب مصرفی افزایش می‌یابد.

بتن در بسیاری از ساخت و سازهای معمولی استفاده می‌شود. تا زمانی که پروژه‌های ساختمانی برای اجرا وجود داشته باشد، نیاز زیادی به بتن نیز وجود خواهد داشت زیرا قابل بازیافت و از نظر زیست محیطی مفید است.

ساخت دیوار بتنی: تجهیزات مورد استفاده

برای ساخت دیوار بتنی تجهیزات زیر مورد نیاز است:

  • ماشین‌آلات اختلاط و تحویل بتن
  • لوازم ایمنی برای کارگران
  • تجهیزات تراکم – فشردگی بتن و پرداخت

دیوارهای بتنی: دوام و پایداری

  وقتی صحبت از ساخت و ساز می‌شود، دوام اولین و مهمترین نکته است. یک سازه باید بادوام و ایمن باشد. به‌همین دلیل، بتن محبوب‌ترین ماده‌ای است که برای ساخت و ساز استفاده می‌شود. به‌دلیل دوام، استحکام، ایمنی و انعطاف‌پذیری خود در برابر بلایایی مانند زلزله، مصالح شناخته شده‌ای است. به‌عنوان یک امتیاز، بتن به‌دلیل ویژگی‌های ذاتی خود مانند استحکام، جرم حرارتی، دوام، جذب کربن، در دسترس بودن محلی، قابلیت بازیافت و انعطاف‌پذیری در برابر آب و هوای شدید و خطراتی مانند آتش‌سوزی، یکی از پایدارترین انتخاب‌ها برای ساخت و ساز است.

روکش دیوار بتنی: یک روند در معماری مدرن

روکش دیوارهای بتنی در طراحی داخلی و خارجی خانه‌ها و سایر ساختمان‌ها محبوبیت زیادی به‌دست آورده است.

پانل‌های پوششی بتنی با بتن مقاوم ساخته می‌شوند و در خارج یا داخل ساختمان اجرا می‌شوند تا دوام آن را بهبود بخشند یا ارزش زیبایی شناختی فضا را افزایش دهند. دلایل زیادی برای افزایش شتاب این روند و استفاده ای پوشش‌های بتنی وجود دارد. روکش دیوارهای بتنی نه تنها محافظت عالی در برابر فرسایش و آب و هوای سخت را فراهم می‌کند، بلکه در برابر آتش، موریانه‌ها و زنگ‌زدگی نیز مقاومت ایجاد می‌کند. علاوه بر افزایش دوام، نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کمی دارد، کاملاً مقرون به‌صرفه است و عایق با کارایی بالایی ایجاد می‌کند.

دیوارهای بتنی: نیاز به تعمیر و نگهداری کم برای فضاهای بیرونی

دیوارهای بتنی برای فضاهای بیرونی و پروژه‌های محوطه‌سازی بسیار محبوب شده‌اند. خواه نیاز باشد یک پاسیو بازسازی شود یا یک ایوان در فضای باز ساخته شود، بتن یکی از بهترین مصالح برای ساخت و ساز است. این نه تنها به‌دلیل دوام و مزایای پایداری است که ارائه می‌دهد، بلکه به‌این‌دلیل است که به حداقل تعمیر و نگهداری نیاز دارد. پس از اتمام ساخت و ساز، می‌توان سال‌ها از فضای خود بدون نگرانی در مورد تعمیر و نگهداری لذت برد.

 

M.Gh.