به سایت پارسمان شیمی خوش آمدید

زیر مجموعه گروه پارسمان
نوعی بتن سبک هوادهی شده یا ترکیب سیمانی که حداقل دارای 20 درصد هوای عمدی است. این بتن از ترکیب مواد سیمانی، آب و فوم ساخته می‌شود و بعضاً نیز دارای ماسه است.
 
برای اطلاعات بیشتر به صفحه فوم بتن مراجعه نمایید.

– کف سازی طبقات و شیب‌بندی بام‌ها
– پر کردن ترانشه‌ها و گودال‌ها
– تکیه‌گاه یا کوله پل‌ها
– پایدارسازی زمین و تونل‌ها
– استفاده در ایستگاه و تونل مترو
– پایدارسازی زیرسازی جاده‌ها
– انواع بلوک، دیوار و پانل‌های سبک و عایق
– ساخت المان‌‌های سازه‌ای سبک

فوم بتن به دلیل افزایش نسبت استحکام به وزن و مقاومت نسبی در برابر آسیب‌ها (ترک‌خوردگی و انقباض  و انبساط و …)، اغلب می‌تواند هزینه‌های ساختمان و نیروی کار را کاهش دهد. عموماً کارهای ساختمانی که با فوم بتن اجرا شده است نیاز به تعمیر و نگهداری بسیار کمتری نسبت به زمانی دارد که از مصالح جایگزین استفاده شده باشد

مقاومت و دوام فوم بتن به مصالح و مواد اضافه شده به مخلوط آن بستگی دارد. به عنوان مثال، اگر ماسه به آن اضافه شود، مخلوط مقاوم‌تری خواهیم داشت به‌طور کلی علاوه بر سیمان پرتلند می‌توان مصالح دیگری به فوم بتن اضافه نمود که مقاومت را بهبود می‌بخشد. برخی ازین مصالح عبارتند از میکروسیلیس، سنگ آهک ، خاکستر بادی مقاومت فوم بتنی که با استفاده از خاکستر بادی و میکروسیلیس و تشکیل شده باشد می‌تواند تا حدود (20-25) مگاپاسکال است. به‌طور کلی فوم بتن را می‌توان برای بازه مقاومت‌های 2 تا 20 مگاپاسکال طراحی کرد این رده مقاومتی نشان می‌دهد که از فوم بتن می‌توان برای کاربردهای سازه‌ای نیز استفاده نمود.

مواد فوم‌زا و یا کف‌زا موادی هستند که با ایجاد کف پایدار در ساخت المان‌های سبک سازه‌ای و غیرسازه‌ای عایق مورد استفاده قرار می‌گیرند.
این محصولات در دو نوع پروتئینی و شیمیایی عرضه می‌شود. نوع شیمیایی غالباً از سورفکتانت‌های آنیونی و کاتیونی ساخته می‌شود. این مواد بخصوص در ساخت فوم بتن مورد استفاده قرار می‌گیرد.
از جمله محصولات قوی و منطبق فوم زای موجود در بازار که تحت عنوان مایع فوم بتن نیز از آنها یاد می‌شود محصولات
Foamix AE-220 و Foamix AE-240 است .

فوم بتن به‌عنوان یک جایگزین سبک تر برای انواع المان‌های جداکننده و کفسازی، بخصوص زمانی که در مقادیر بالا مورد استفاده قرار گیرد بسیار ایده آل است. زیرا هزینه جابجایی را کاهش داده و انرژی و نیروی انسانی کمتری نیاز دارد. همچنین برشکاری آن نسبت به بتن استاندارد آسان‌تر است، بنابراین در شرایطی که سوراخ‌هایی برای سیم‌کشی و لوله باید در بتن بریده شود، بسیار کاراست. فوم بتن فاقد مواد سمی است که ممکن است برای محیط زیست مضر باشد و آن را به یک مصالح ساختمانی سازگار با محیط زیست نیز تبدیل می‌کند. از آنجایی حدود 80 درصد حجم فوم بتن از هوا تشکیل شده است، دارای خواص عایق، جذب صدا و مقاوم در برابر آتش است.

  1. دارای وزن سبک است. پس در نتیجه نیروی قائم کمتری به زیرساخت اطراف وارد می‌کند.
  2. دارای ضریب رسانایی حرارتی پایین و عایق صوتی خوب است که این خاصیت در بتن معمولی وجود ندارد.
  3. دارای مقاومت عالی در برابر یخ‌زدگی است.
  4. فوم بتن را می‌توان به راحتی با فشار نسبتاً کم در مسافت طولانی پمپ کرد.
  5. فوم بتن ماده‌ای با عمر طولانی است. تجزیه نمی‌شود و مانند سنگ مقاوم است.
  6. فوم بتن اگر به صورت صحیح ساخته و اجرا شود، ضریب نفوذپذیری پایینی دارد. پس در مقابل چرخه‌های ذوب و یخبندان مقام‌تر است.
  7. فوم بتن ته‌نشین نمی‌شود و نیازی به  متراکم سازی ندارد.
  8. مقرون به صرفه بوده و هزینه نگهداری آن بسیار کمتر است.
  9. فوم بتن فاقد مواد سمی است و برای محیط زیست مضر نمی‌باشد.

سیمان نوع 3 یا زود سخت شونده بهترین نوع سیمان مورد استفاده برای فوم بتن است

میزان هوای داخل فوم بتن بستگی به طرح اختلاط و کاربرد آن دارد ولی حداقل هوای موجود در فوم بتن باید حدودا 20 درصد باشد و معمولا در طرح های فوم بتن مورد استفاده در کف سازی و شیب‌بندی حدود 70 درصد حجم مخلوط را هوا تشکیل می‌دهد.

وزن مخصوص فوم بتن خشک بسته به طرح اختلاط و موارد کاربرد بین 300 تا 1600 کیلوگرم بر متر مکعب است. با افزایش میزان فوم وارده به مخلوط فوم بتن وزن مخصوص آن کاهش می‌یابد.

لنسر تولید فوم بصورت ساده تشکیل شده است از یک لوله به طول و قطر معمولا 60 و 6 سانتیمتر ) البته ابعاد با توجه به کاربرد و مشخصات کمپرسور باد کاملا قابل تغییر و طراحی است ( که دارای دو ورودی است. یک ورودی محلول آب و مایع فوم بتن ) AE-240 یا AE-220 ( و یک وردی فشار باد که از کمپرسور باد تغذیه می‌گردد. محتوای داخلی این لوله معمولا از قسمت تشکیل می‌شود. قسمت میانی که در اکثر موارد از سیم ظرفشویی پر می‌شود و قسمت ابتدایی و انتهایی که می‌توان از رولپلاک، پرچ، خرده شلنگ و یا… برای پر کردن این قسمت استفاده نمود. جهت اطلاعات بیشتر با واحد فنی پارسمان شیمی ارتباط بگیرید.

فوم مناسب جهت ساخت فوم بتن باید به اصطلاح به‌صورت فوم خشک باشد. فوم تر دارای رطوبت و آب است و همین مسئله شکنندگی حباب های هوای داخلی فوم را افزایش می‌دهد. فومی متراکم و خامه‌ای شکل که اندازه حباب های ساختار آن بین 0.3 تا 1.5 میلی‌متر بوده و دانسیته آن نیز حدود 45 گرم بر لیتر باشد.

ضریب جذب صوت بتن معمولی در حدود 0.05 تا 0.1 است در حالی که این شاخص برای فوم بتن بین 0.7 تا 1.05 است.

در واقع یعنی فوم بتن ده برابر بیشتر از یک یتن معمولی هم ضخامت صوت را جذب می‌کند.

عملکرد حرارتی فوم بتن در قیاس با بتن معمولی حدودا 5 برابر است. در واقع یعنی یک لایه فوم بتن با ضخامت یک پنجم بتن معمولی، می‌تواند همان عایق حرارتی را ایجاد کند.