به سایت پارسمان شیمی خوش آمدید

زیر مجموعه گروه پارسمان
مزایا و معایب فوم بتن در تراز کردن سطوح (تسطیح سطوح)

مزایا و معایب فوم بتن در تراز کردن سطوح (تسطیح سطوح)

اگر از نگاه کردن به بتن قدیمی و نشست کرده خود خسته شده اید، تسطیح حرفه ای صفحات بتنی فرورفته ممکن است همان چیزی باشد که برای نو سازی آن نیاز دارید.

انواع روش تسطیح بتن، راه حل عالی برای احیای بتن با قیمت مقرون به صرفه است و چند روش مختلف برای انجام درست کار وجود دارد – تزریق فوم، بالا بردن  به روش سنتی با ترزیق گل، و تسطیح بتن با دوغاب سیمانی.

هر روش مزایا و معایب خاص خود را دارد و تصمیم گیری استفاده از کدامین روش می تواند دشوار باشد.

برای کمک به تصمیم گیری در مورد اینکه کدام روش برای شما مناسب است، ما این مقاله را با جزئیات مزایا و معایب انواع روش های بالا بردن سطوح بتنی با فوم بتن انتشار داده ایم.

تسطیح فوم بتن چگونه کار می کند؟

قبل از پرداختن به مزایا و معایب تسطیح فوم بتن (که «پلی جک» نیز نامیده می شود)، بیایید با نحوه عملکرد آن شروع کنیم. این روش مراحل مشابه سایر روش های تراز کردن بتن را دنبال می کند اما فقط از فوم پلی اورتان منبسط کننده برای بالا آوردن دال ها استفاده شده است:

  1. سوراخ هایی به قطر ⅝ اینچ در اسلب های مستقر حفر می شوند.
  2. فوم مایع از طریق سوراخ ها تزریق می شود و تحت یک واکنش شیمیایی در زیر بتن قرار می گیرد که باعث انبساط آن و بالاآمدن دال می شود.
  3. هنگامی که دال به موقعیت مناسب باز می گردد، سوراخ های مته شده وصله می شوند.

مزایا و معایب

مزایامعایب
حمل و نقل آسان و دسترسی به مناطق صعب العبورگران تر در مقایسه با روش های دیگر
فوم به سرعت به عمل می آیدپر کردن کامل فضاهای خالی زیر دال مشکل است
جایگزین مقرون به صرفه به جای تعویضکنترل کم بر روی میزان بالا آمدگی- انبساط غیرقابل پیش بینی می تواند باعث افزایش بیش از حد شود
ایجاد سوراخ های کوچکتر در مقایسه با روش های دیگرنگرانی های بالقوه مرتبط با ایمنی و واکنش های بد شیمیایی
با حداقل میزان کثیفی در طول اجرانگرانی های زیست محیطی و نرخ پایین بازیافت

 

مزایای تراز کردن سطوح با فوم بتن

حمل و نقل آسان

فوم مورد استفاده در بالا کشیدن فوم بتن است که به عنوان یک مایع دو قسمتی شروع می شود و با ترکیب این دو در زیر سطوح بتنی منبسط می شود.

این مایع در مقایسه با پودر سنگ شده یا گل مورد استفاده در سایر روش های تسطیح بتن، فضای کمتری را اشغال می کند و حمل و نقل و حمل مواد بیشتری را برای کارهای با حجم بالا آسان تر می کند.

علاوه بر این، بالا اوردن سطح با روش فوم بتن گاهی اوقات می تواند با واحدهای قابل حمل انجام شود. این برای مناطق صعب العبور که با شیلنگ های مورد استفاده در تسطیح دوغاب پودر سنگ یا فرآیند سنتی گل پاشی غیرقابل دسترسی هستند، ایده آل است.

به سرعت عمل آوری می شود

اکثر محصولات فوم پلی یورتان مورد استفاده در فرآیند پلی جکینگ در عرض یک ساعت پس از تزریق به عمل اولیه می رسند.

بسته به فرمول شیمیایی ممکن است مدت زمان بیشتری طول بکشد تا به طور کامل عمل کند، اما این عمل آمدن اولیه سریع، اجازه می دهد تا صفحات بتنی فورا مورد استفاده قرار گیرند.

مقاله مرتبط: نحوه ساخت فوم بتن

 

جایگزین مقرون به صرفه به جای تعویض

مانند تمام روش های تسطیح بتن، تسطیح بتن با فوم پلی یورتان می تواند مقدار زیادی از هزینه های جایگزینی را کاهش دهد.

این به این دلیل است که بالا کشیدن بتن به زمان، کار و مواد بسیار کمتری نسبت به جایگزینی کامل آن سطح بتن نیاز دارد. نیازی به تخریب نیست و اکثر تعمیرات تسطیح بتن ظرف یک روز کامل می شود.

سوراخ های مته ایی کوچک

تسطیح با فوم بتن را می توان با سوراخ های حفاری کوچکتر به میزان ⅝ اینچ انجام داد که ممکن است پس از اتمام تعمیر کمتر قابل توجه باشند، به خصوص پس از اینکه سوراخ های وصله شده برای آب و هوا زمان داده می شوند.

این روش برای مناطق تزئینی مناسسب است، یا جایی که ایجاد یک سوراخ بزرگتر و قابل مشاهده تر شما را آزار می دهد.

با حداقل میزان کثیفی در طول اجرا

در این روش که با فوم بتن ایجاد می شود به دلیل ماهیت مستقل خود می تواند بدون کثیفی اجرا شود. این برای فضاهایی که به کاربردهای تمیز و تقریباً بدون گرد و غبار نیاز دارند.

با این حال، اگر فوم نشت کند و روی بتن یا سطوح اطراف آن گیر کند، می‌تواند باعث ایجاد لکه‌های شیمیایی شود که پاک کردن آن‌ها بسیار سخت (اگر غیرممکن) است.

مزایا و معایب فوم بتن در تراز کردن سطوح (تسطیح سطوح)

 

معایب تراز کردن سطوح با فوم بتن

هزینه کمتر در مقایسه با سایر روش ها

تراز کردن بتن با فوم بتن معمولاً گرانترین روش بین بقیه روش های تسطیح بتن است. تسطیح فوم از مواد مصنوعی و مواد شیمیایی استفاده می کند که هزینه بیشتری نسبت به جایگزین های طبیعی دارند.

برای سطوح بزرگتر، این هزینه برای مواد بیشتر یک مانع بزرگ است.

 

پر کردن کامل منافذ مشکل است

به دلیل ماهیت فوم شکلی فوم بتن، پر کردن شکاف ها و فضای زیر دال بتنی فرورفته در حین انبساط بسیار سخت است.

چیزی که اتفاق می‌افتد «پانک کردن» است، یعنی زمانی که فوم در یک منطقه کوچک پخش می‌شود و فضای خالی را پر نمی‌کند و تکنسین‌ها لایه‌هایی را به پشته اضافه می‌کنند تا زمانی که دال بلند شود.

این اتفاق “پانکیک” نقاط ضعفی را ایجاد می کند که در آن تک تک “پشته های پنکیک” یا ستون ها، کل دال بتنی را نگه می دارند، که در جایی که پایه بدون تکیه گاه است، احتمال بیشتری برای ترک خوردن دارد.

 

کنترل کمتر روی مواد و بلند شدن سطوح  بیش از حد

وقتی تکنسین‌ها تزریق محلول تسطیح فوم را متوقف می‌کنند، لیفت متوقف نمی‌شود – واکنش شیمیایی که پس از قرار گرفتن مواد در فضای خالی انجام می‌شود به بلند شدن ادامه می‌دهد.

واکنش های شیمیایی که روی فوم بتن صورت می گیرد به دما و فشار محیطی بسیار حساس است و فشار فضای محدود زیر دال می تواند منجر به انبساط ناسازگار شود.

این عوامل کنترل را کاهش می دهد و باعث می شود که تعمیر بیش از حد انجام شود و دال بیش از حد از جای خود بلند شود. و هنگامی که دال بلند شد، دیگر راهی برای پایین آوردن مجدد آن وجود ندارد.

 

نگرانی های بالقوه مرتبط با ایمنی و واکنش های بد شیمیایی

به دلیل ماهیت واکنش شیمیایی فوم، گرمای زیادی تولید می کند. هنگامی که مقادیر زیادی در یک زمان تزریق می شود، این گرما می تواند باعث آسیب کف از داخل شود که می تواند منجر به انقباض شود.

این همچنین می تواند مقاومت فشاری و دوام کلی فوم را که از دال حمایت می کند و تعمیر می کند، کاهش دهد.

اگر فوم به درستی مخلوط نشده باشد یا نسبت شیمیایی آن کاهش یابد، نگرانی دیگری ایجاد می شود. در این حالت، خطر ضعیف، شکننده یا نرم شدن فوم بیشتر است.

 

نگرانی های زیست محیطی

در حالی که بیشتر فوم بتن ها به عنوان سازگار با محیط زیست ارائه می شوند، اما در نهایت از مواد خام مبتنی بر نفت و مواد شیمیایی مصنوعی ساخته می شوند.

همچنین، حتی زمانی که بتن آن سطح بعداً برداشته شود و بازیابی شود، فوم بتن به احتمال زیاد مانند بتن به تنهایی قابل بازیافت نخواهد بود. اینکه چقدر مواد تراز پذیری سطح با فوم بتن را می توان بازیافت کرد هنوز ناشناخته است، اما فوم های پلی یورتان در طول تاریخ دارای نرخ بازیافت بسیار پایینی بوده اند.

توجه: تحقیق و توسعه مداومی برای بهبود این عوامل محیطی مربوط به کل صنعت محصولات فوم بتنی وجود دارد.

 

آیا هنوز هم بهتر است سطوح بتن خود را با فوم بتن تراز کنید؟

اکنون که کمی بیشتر در مورد مزایا و معایب تراز کردن بتن با تزریق فوم بتن می دانید، یک قدم به تصمیم گیری در مورد اینکه آیا این روش برای شما مناسب است یا خیر نزدیک تر شده اید.

با این حال، برای هر موقعیت روش های ترمیم منحصر به فرد است و یک متخصص تسطیح بتن با تجربه می تواند بهترین مسیر را بر اساس شرایط خاص شما اعلام کند.

اما هر کدام از روش های تسطیح بتن را که در نهایت دنبال می کنید، هدف این است که بتن فرونشست شده خود را به وضعیت ایمن و یکنواخت برگردانید، و پلی جک کردن تنها یک راه برای انجام این کار است.

اگر آماده‌اید ببینید تسطیح بتن چه کاری می‌تواند برای ملک شما انجام دهد، روی پیوند زیر کلیک کنید تا ویدئو آن را مشاهده نمایید.