به سایت پارسمان شیمی خوش آمدید

زیر مجموعه گروه پارسمان
مقایسه گروت سیمانی و گروت اپوکسی​

مقایسه گروت سیمانی و گروت اپوکسی

گروت سیمانی و گروت اپوکسی کاربردهای معین خود را دارند، و در مواردی می­ توان از هردو استفاده کرد، به همین دلیل همواره یکی از موضوعات مربوط به گروت­ ها مقایسه بین دو نوع پرکاربرد گروت سیمانی و گروت اپوکسی می­ باشد. ویژگی های عملکردی گروت­ های اپوکسی و سیمانی که در ذیل بیان شده به منظور تعیین مناسب ­ترین محصول برای مصارف مورد نظر است.

 

مقالهمقاله مرتبط: گروت و انواع آن

 

 

مقاومت فشاری: الف-مقاومت اولیه بالا: در دماهای کمتر از 70 درجه فارنهایت گروت اپوکسی عموما عملکرد بهتری نسبت به گروت سیمانی دارد. اکثر گروت­ های اپوکسی در طی 24 ساعت مقاومت حدودی 8000 تا 10000 پوند بر اینچ مربع را کسب می­ کنند، درحالیکه این مقدار برای گروت­ های سیمانی در 24 ساعت حدودا 3500 تا 4000 پوند بر اینچ مربع است.

ب-مقاومت نهایی: در شرایط عمل آوری استاندارد، گروت­ های اپوکسی در طی 7 روز به مقاومت حدودی 12000 تا 15000 پوند بر اینچ مربع می­رسند، درحالیکه این مقدار برای گروت­ های سیمانی 5000 تا 7000  پوند بر اینچ مربع در 7 روز و 8000 تا 10000 پوند بر اینچ مربع در 28 روز می­ باشد.

باتوجه به مقادیر مقاومت­ های حاصله از هر دونوع گروت، استفاده از هر دو مناسب است، البته برای کسب مقاومت اولیه بالاتر گروت اپوکسی گزینه مناسب­ تری می­ باشد.

طول زمان توقف سرویس دهی: از آنجا که گروت­ های اپوکسی مقاومت اولیه بسیار بالاتری تولید می­ کنند، استفاده از آن­ها منجر به کاهش طول مدت عدم سرویس دهی ماشین آلات صنعتی به علت گروت ریزی مجدد با هدف تعمیرات و نگهداری می ­شود. البته درصورتی که ماشین با گرما و حرارت در تماس باشد استفاده از گروت سیمانی در کاهش این مدت زمان موثرتر است، به همین شکل در شرایطی که ماشین در تماس با سرما باشد گروت اپوکسی پیشنهاد می ­شود.

-مقاومت شیمیایی: از نظر مقاومت شیمیایی هیچ گروت سیمانی توانایی رقابت با گروت اپوکسی را ندارد. گروت اپوکسی بخصوص دربرابر اسیدهای رقیق مقاومت بسیار خوبی از خود نشان می­دهد. به علت مقاومت شیمیایی اپوکسی، درصورت استفاده از گروت سیمانی در نما، معمولا برای محافظت از آن از اپوکسی یا ملاتی از اپوکسی استفاده می ­شود.

-تغییرات حجم: گروت اپوکسی در مدت زمان عمل آوری انقباض اندکی از خود نشان می­ دهند. درصورت استفاده از گروت اپوکسی در زیر صفحات باربر، می­ توان تماس 80 تا 95 درصدی بین گروت و صفحه را انتظار داشت. مقدار هوای محبوس در گروت که تا سطح گروت بالا می­ رود و در قسمت زیرین صفحه پایه به دام می­افتد بر نرخ تماس بین گروت و بیس پلیت موثر است. این مقدار هوای محبوس معمولاً به دلیل تکنیک­ های نادرست اختلاط است و در صنعت قابل قبول تلقی می­ شود.

در مورد انقباض خشک شدن گروت اپوکسی، برخی از انقباض ­های شیمیایی هنگام خشک شدن رخ می­ دهد که معمولا باعث کاهش حجم 0/5 تا 1 درصدی گروت می ­شود. معمولا در شرایطی که به مقاومت دربرابر خوردگی، مقاومت اولیه بالا و چسبندگی مناسب با بتن مورد توجه باشد استفاده از گروت اپوکسی توصیه می­ شود.

غالبا گروت­ های سیمانی طوری طراحی می­شوند که مطابق با استانداردC 1107  ASTM عمل کنند. لذا در حالت سخت شده در صورت محصور نبودن افزایش حجم داشته و درصورتی که محصور باشد دچار افزایش فشار درونی می­ شود، که این افزایش فشار در زیر بیس پلیت ممکن است باعث ایجاد تغییر شکل شود. بنابراین درصورت استفاده از گروت سیمانی بدون انقباض باید بر اساسC-1107  ASTM عمل کرد.

 

مقالهمقاله مرتبط: لیست استانداردهای سیمان و ملات

 

-میراگرایی: میراگرایی به معنی ظرفیت جذب انرژی در بارگذاری­ های نوسانی مانند ارتعاشات و کوبش­ های تکرارشونده، بخصوص درمورد ماشین آلات صنعتی، می ­باشد. گروت اپوکسی میراگرایی به مراتب بیشتری نسبت به گروت سیمانی را حاصل می­ کند.

-عمل آوری: گروت­ های اپوکسی به عمل آوری خاصی نیاز ندارند مگر در دمای بالاتر از 55 درجه فارنهایت، درحالیکه برای گروت­های سیمانی حتما باید عمل آوری انجام شود، نظیر پوشاندن سطح گروت با گونی مرطوب و… برای عمل آوری بهتر گروت.

گروت بدون انقباض (Non-Shrinkage Grout)

گروت­ بدون انقباض نوعی گروت سیمان هیدرولیکی است که در حالت سخت شده و در شرایط معین، کاهش حجم نداشته، بنابراین حجم نهایی آن­ها بیشتر یا مساوی حجم اولیه است. این گروت­ ها مقاومت اولیه و نهایی بالا و زودرس داشته و به دمای محیط و زمان مصرف بستگی دارد. اغلب از این گروت به عنوان انتقال دهنده بار بین اعضای باربر استفاده می ­شود. باتوجه به قابلیت عدم کاهش حجم پس از خشک شدن، کاربرد اصلی آن استفاده زیر بارهای اعمال شده نظیر تکیه گاه سازه و یا تکیه گاه ماشین آلات صنعتی و امثالهم می ­باشد. این گروت معمولا سرعت گیرش بالایی دارد. این محصول بصورت آماده به مصرف بوده که فقط باید با آب مخلوط شود و شامل اجزای جبران کننده کاهش حجم سیمان است.

باتوجه به اهمیت کیفیت بتن در پروژه­های عمرانی، مقاوم سازی و ترمیم سازه­های بتنی آسیب دیده از اهمیت بالایی برخوردارند. در همین راستا استفاده از گروت­ های منبسط شونده به دلیل مقاومت اولیه و نهایی بالا جهت ترمیم و مقاوم سازی سازه­های بتنی متداول شده است. استاندارد مربوط به این گروت ASTM C 1107 می­باشد. بنابر آنچه در این استاندارد آمده کاربرد اصلی این گروت انتقال بار در محل­ های زیر بیس پلیت ستون، زیر پایه­ های ماشین آلات صنعتی و نظیر این­ ها است. الزامات عملکردی مورد نیاز این گروت بر اساس ASTM C 1107 در جدول شماره 1 نشان داده شده است.

 الزامات عملکردی گروت بدون انقباض

 الزامات عملکردی گروت بدون انقباض