به سایت پارسمان شیمی خوش آمدید

زیر مجموعه گروه پارسمان
نسبت مخلوط بتن: انواع، درجه‌ها و طرح‌ها

نسبت مخلوط بتن: انواع، درجه‌ها و طرح‌ها

محصول نهایی یک مخلوط بتن با نسبت سیمان، ماسه میکرو گریت، شن سنگدانه درشت و زبر و آب در یک مخلوط تعیین می‌شود. هنگام تعیین این نسبت‌های اختلاط، الگوهای ترکیبی مواد و نوع معماری در نظر گرفته می‌شود. هدف اساسی اختلاط بتن، انتخاب سنگدانه‌های کوچک و ریز است تا با همین نسبت با استفاده از کمترین مقدار سیمان، ترکیب غلیظی با کمترین سطح حفره به دست آید. نوع کار، کیفیت، بار وارد شده بر سازه تازه ایجاد شده و آب و هوا همگی بر انتخاب مخلوط بتن تأثیر می گذارند.

نسبت مخلوط بتن: اندازه گیری مخلوط بتن

تناسب فرآیند بتن شامل انتخاب مقادیر مناسب سیمان و سنگدانه‌های ریز و درشت برای مخلوط بتن است. با توجه به اصل تناسب سنگدانه، فضاهای بین ذرات بزرگ توسط ذره کوچک‌تر پر می‌شود. حداقل مقدار سیمان در واحد حجم برای یک مخلوط بتن با تناسب مناسب، مورد نیاز است.

مخلوط بتن از گرید M25:

بتن با گرید M25 از اختلاط سیمان، ماسه و سنگدانه ها در مقادیر ذکر شده در زیر تولید می شود. در بتن گرید M25 از نسبت های سیمانی زیر استفاده می شود:

  • سیمان در یک قسمت ماسه
  • یا سایر سنگدانه های ریز در یک قسمت
  • سنگدانه درشت در دو قسمت
  • و مقدار آب موردنیاز

M=مخلوط و 25=مقاومت فشاری به‌دست آمده بتن پس از 28 روز که بر حسب MPa بیان می‌شود، این عیار بتن به عنوان M25 نیز شناخته می‌شود.

نسبت‌های مخلوط بتن برای بتن اسمی

قبلاً مقادیر کلینکر، سنگدانه‌های ریز و پوزولان در استانداردهای بتن ذکر می‌شد. مخلوط‌های اسمی حاوی نسبت از پیش تعیین شده سیمان به سنگدانه برای اطمینان از استحکام مناسب هستند. در بیشتر موارد، ترکیب‌های ناچیز ساده هستند و دارای حاشیه قدرت بالاتر از آنچه ارائه شده است. بتن اسمی برای یک کارایی معین دارای طیف وسیعی از مقاومت‌ها به‌دلیل ترکیبات مخلوط متغیر است. برای M15، نسبت اسمی مخلوط 1:2:4 است. برای M20، 1:1/5 و غیره است.

نسبت مخلوط بتن: انواع، درجه‌ها و طرح‌هانسبت مخلوط استاندارد

الزامات خاص بتن مستلزم آن است که سیمان، ماسه، سنگدانه‌ها و آب در این نسبت‌ها استفاده شود. مخلوط‌های اسمی مخلوط‌های معمولی با نسبت سیمان، ماسه و سنگدانه‌های ثابت هستند که استحکام کافی را تضمین می‌کنند.

مخلوط‌های استاندارد ساده هستند و در بیشتر موارد دارای یک حاشیه مقاومت اضافی هستند. امّا توان/قدرت اسمی بتن برای کارایی معین به دلیل تنوع مواد مخلوط شده به‌طور قابل‌توجهی متفاوت است. در بیشتر موارد، ساختمان‌های کوچک مقیاس از این نسبت استاندارد استفاده می‌کنند. این مخلوط دارای نسبت‌های اسمی اختلاط بتن و نسبت عناصر بتن از پیش ثابت و تعیین شده است.

نسبت مخلوط بتن با مقاومت بالا

این نسبت‌های سیمان، ماسه، سنگدانه و آب در الزامات نسبت اختلاط با مقاومت بالا مشخص شده است. مخلوط‌های اسمی به سیمان پایدار، شن و ماسه ریزدانه و نسبت سنگدانه‌ها اشاره دارد که ترکیب‌هایی با مقاومت بالا ایجاد می‌کنند و استحکام کافی را تضمین می‌کنند. مخلوط‌های با استحکام بالا کارها را ساده‌تر می‌کند و در شرایط معمولی، حاشیه مقاومت بالاتر از حد مورد نیاز را تامین می‌کند. امّا بتن اسمی برای کارایی معین دارای طیف وسیعی از نیروها است زیرا مواد مخلوط متفاوت هستند.

نسبت مخلوط طراحی شده

در ساخت و سازهای بلندمرتبه از بتنی استفاده می‌شود که طرح اختلاط طراحی شده دارد. پس از بررسی کیفیت هر یک از اجزای بتن، یک مهندس نسبت مخلوط را برای این نوع مخلوط تعیین می‌کند. هنگام انتخاب نسبت مخلوط طرح، مدول نرمی و ریزدانگی و وزن مخصوص سیمان در آزمایشگاه بررسی می‌شود.

هیچ نسبت از پیش ثابتی وجود ندارد و مواد بر اساس وزن حجیم می‌شوند. گریدهای بتن بزرگ‌تر از M25، همانطور که در جدول نشان داده شده است، در طرح اختلاط گنجانده شده است. نسبت‌های انتخاب شده توسط طراح به‌عنوان “طرح اختلاط” نامیده می‌شود.

نسبت مخلوط بتن: مزایای استفاده از مخلوط بتن

  • کیفیت یک مخلوط: از آنجایی که نسبت کمیت اجزاء دقیق است، کیفیت بتن بهتر از مخلوط کم است و امکان دستیابی به مقاومت لازم را فراهم می‌کند.
  • با مقدار مناسب سیمان، سازندگان می‌توانند بتن را با مقاومت لازم ایجاد کنند. کاهش گرمای هیدراتاسیون هزینه پروژه را کاهش می‌دهد، مخلوط بتن مقرون به‌صرفه‌تری را به همراه دارد و به جلوگیری از ترک‌های انقباض کمک می‌کند.
  • از لحاظ اقتصادی: در حالی که طرح اختلاط مقدار مشخصی از سیمان و سایر مواد را فراهم می‌کند، مخلوط اسمی، که فاقد نسبت ثابتی برای نسبت مواد است، گاهی اوقات پیشنهاد می‌شود که خاک رس بیشتری اضافه شود. بنابراین، 15٪ تا 20٪ در صرفه‌جویی هزینه‌ها کمک می‌کند.
  • با استفاده از طرح اختلاط می‌توان ویژگی‌های مورد نیاز بتن از جمله کارایی، مقاومت، دوام و زمان گیرش را به‌دست آورد.

 

 

گریدهای مختلف بتن:

نوع بتنگرید بتننسبت اختلاطمشخصه مقاومت فشاری بتن 28 روزه N/mm2
بتن معمولیM51:5:10    5N/mm2
M7.51:4:8  7/5N/mm2
M101:3:6   10N/mm2
M151:2:4   15N/mm2
M205:3/1:1   20N/mm2
بتن استانداردM251:1:2    25N/mm2
M30طرح مخلوط   30N/mm2
M35طرح مخلوط   35N/mm2
M40طرح مخلوط   40N/mm2
M45طرح مخلوط   45N/mm2
M50طرح مخلوط   50N/mm2
بتن با مقاومت بالاM55طرح مخلوط   55N/mm2
M60طرح مخلوط   60N/mm2
M65طرح مخلوط   65N/mm2
M70طرح مخلوط   70N/mm2

نسبت اختلاط بتن بسته به عیار بتن متفاوت است که بسته به نسبت اختلاط قابل توجهی نیز متفاوت است. نسبت های زیر برای مخلوط بتن در IS 456:2000 مشخص شده است.

منابع و ماخذ

https://www.housing.com

M.Gh.