به سایت پارسمان شیمی خوش آمدید

زیر مجموعه گروه پارسمان

چگونه می توان جهان را به بتن خالص صفر تغییر داد؟

چگونه می¬توان جهان را به بتن خالص صفر تغییر داد؟

منبع خبر:

Edie NEWS

 

 

 

تاریخ خبر:

1401/04/20

 

 

 

 

در ادامه راه­اندازی گروه Climate و ابتکار ConcreteZero شورای جهانی ساختمان سبز، جن کارسون، رئیس سابق صنعت، زمینه­های اصلی تمرکز خود را برای کربن­زدایی زنجیره ارزش این بخش کلیدی، فراهم می­کند.

یک فرد معمولی ممکن است به بتن به­عنوان عامل مهمی در ایجاد بحران آب و هوا، فکر نکند. افکار این افراد بیشتر به سمت تولید انرژی، حمل و نقل جاده­ای، هوانوردی و کشاورزی نشانه رفته است. در حالی که این بخش­ها همه منابع اصلی انتشار دی­اکسید کربن هستند، بتن نیز همینطور است. بتن 8 درصد از انتشار سالانه جهانی دی­اکسید کربن  را تشکیل می­دهد. فرآیندهای صنعتی سنگینی که برای ساخت بتن استفاده می‌شود، در طول تاریخ توسط سوخت‌های فسیلی کار می‌کردند، در حالی که برق‌رسانی قادر به دستیابی به دماهای لازم و سایر جایگزین‌ها نمی­باشد و هنوز در مراحل ابتدایی نسبی خود است.

 

مقاله مرتبط: بتن سبز چیست؟

 

 

برای ما استفاده نکردن از بتن احتمالاً همچنان چالش برانگیزتر خواهد بود. سازمان ملل تخمین می­زند که دو سوم جمعیت تا سال 2050 در یک منطقه شهری زندگی خواهند کرد و بسیاری از این مناطق هنوز ساخته نشده­اند. با ادامه روندهایی مانند شهرنشینی، آژانس بین­المللی انرژی، افزایش 12 تا 23 درصدی تولید بتن را تا اواسط قرن، از سال 2018 پیش­بینی می کند.

کاهش انتشار گازهای گلخانه­ای از این بخش در مقیاس و سرعت مورد نیاز برای ایفای سهم عادلانه خود در اجرای توافقنامه پاریس، کار بدی نیست – امّا به­ویژه با رشد آن ضروری خواهد بود.

برای کمک به تسریع و پیوستن به انتقال خالص صفر برای بتن، گروه آب و هوا هفته گذشته، ConcreteZero را راه­اندازی کرد. این ابتکار که با مشارکت شورای جهانی ساختمان سبز اجرا می­شود، کسب و کارها را در سراسر زنجیره ارزش بتن جهانی گرد هم می­آورد تا تقاضا و عرضه بتن کم کربن را به­طور همزمان افزایش یابد.

در پیوستن به ConcreteZero، کسب‌وکارهای درگیر در ساخت و ساز متعهد می‌شوند تا سال 2050 فقط بتن صفر خالص تهیه کنند، با تعهدات موقتی که 30 درصد از حجم خرید بتن تا سال 2025 و 50 درصد تا سال 2030 را پوشش می‌دهد. مشاغلی که مستقیماً بتن تهیه نمی‌کنند نیز در این مرحله شرکت می‌کنند. . نقش آنها تأثیرگذاری بر مشتریانشان خواهد بود.

17 کسب و کار شرکت کننده، مشاوران WSP، Ramboll و Buro Happold، پیمانکاران اسکلت بتنی Morrisroe and Byrne Bros، غول­های املاک مستقر در لندن Canary Wharf Group و Grosvenor، شرکت­های ساختمانی Skanska، Willmott Dixon، Carey Group، Mace، Multiplex Europe و Clancy Group، معماران گریمشاو، سازنده املاک جوزف هومز و مهندسی چندملیتی Laing O’Rourke، هستند.

با گذشت زمان، این ابتکار اهداف مشخصی را برای تولیدکنندگان بتن شرکت­کننده، تعیین خواهد کرد. این به­طور کلی پیروی از تنظیمات مورد استفاده برای SteelZero است که توسط گروه Climate در اواخر سال 2020 راه­اندازی شد تا اطمینان حاصل شود که تمام مقدار فولاد تولید، مشخص، ذخیره یا استفاده شده تا سال 2050 به صفر برسد.

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد نحوه کار ConcreteZero و نحوه به کارگیری آموخته‌های SteelZero، ادی با جن کارسون، رئیس صنعت گروه آب و هوا، و پاول آستل، مدیر بخش پایداری رامبول برای سازه‌های ساختمانی، صحبت کرد. در اینجا، ما ­های کلیدی این طرح را که به اعتقاد آنها می­تواند موفقیت­آمیز باشد، خلاصه می­کنیم.

به نمایش گذاشتن امکانات

کارسون به edie می‌گوید که حداقل یک سال است که کار در پشت­صحنه برای آماده‌سازی و شروع ConcreteZero ادامه دارد. این عمدتاً به این دلیل است که، همانطور که این ابتکار راه­اندازی شد، اولین مطالعه موردی آن به­صورت عمومی رونمایی شد.

مطالعه موردی، توسعه وود وارف است که توسط گروه Canary Wharf (CWG) هدایت می­شود. در کنار املاک همنام سازنده­ای در لندن، در حال حاضر سایت 23 هکتاری در دست ساخت است و میزبان تا 3600 خانه، دو میلیون فوت مربع فضای اداری و یک سوم از یک میلیون فوت مربع فضای خرده­فروشی خواهد بود. CWG گواهینامه BREEAM “Outstanding” را برای توسعه هدف قرار داده است و با همکاری مشترک، از کارهای اخیر در سایت به­عنوان یک بستر آزمایشی برای اصول ConcreteZero استفاده کرده است. همکاران در این پروژه عبارتند از: Ramboll، Arup، O’Halloran & O’Brien، London Concrete و Thornton Tomasetti.

اغلب گفته شده است که تیم­های ثابت، رهبری کسب و کار خود را در مورد نیاز به تسریع اقدامات برای کاهش گازهای گلخانه­ای متقاعد کرده­اند. اما شیطان و روح پلید این موضوع در جزئیات باقی می­ماند به همین دلیل اکثر اهداف صفر خالص هنوز قابل اعتماد تلقی نشده­اند. اگر قبلاً یک مطالعه موردی موفق برای ارجاع داشته باشید، ممکن است این جزئیات را به خوبی بیان کند.

کارسون همچنین خاطرنشان می‌کند که تیم او بخش بتن را «کاهش سخت شدن» نمی‌داند و می‌خواهد در ابتکار جدید «لحن گفتگو را تغییر دهد». او به edie می‌گوید: «به‌دلیل سرعتی که دستور کار گسترده‌تر آب‌وهوایی پیش رفته است، ما نیاز به اصلاح این زبان و صحبت در مورد فرصت‌ها را می‌بینیم. او اذعان می‌کند که بسیاری از فناوری‌های مورد نیاز برای دستیابی به یک زنجیره ارزش جهانی خالص صفر که هنوز از نظر تجاری قابل دوام نیستند، وجود دارند، امّا تأکید می‌کند که چگونه کسب‌وکارها به دنبال افزایش آن‌ها با سرمایه‌گذاری در بلندمدت هستند، اما همچنان از «فرصت‌های کوتاه‌مدت فراوان استفاده می‌کنند»، مانند استفاده از ترکیب متفاوتی از مواد تشکیل دهنده.

تعریف «کم کربن» و «صفر خالص»

لازم به ذکر است که اگرچه کار Wood Wharf به خوبی در حال انجام است، امّا در حال‌حاضر هیچ گواهی یا استاندارد جهانی وجود ندارد که بتوان از آن برای اثبات «کم کربن بودن» یا «خالص صفر» بودن بتن استفاده کرد. کارسون خاطرنشان می کند که این یکی از تفاوت های SteelZero و ConcreteZero است. SteelZero دیده است که تیم او “بسیار نزدیک” با ResponsibleSteel، اولین برنامه استاندارد و صدور گواهینامه در جهان برای این بخش کار   می­کند.

کارسون می­گوید: «شفافیت در ایجاد گواهینامه و/یا استاندارد جهانی کلیدی است. اعضای ConcreteZero باید سالانه در مورد پیشرفت خود در استفاده از سیمان خالص صفر گزارش دهند و در صورت عدم وجود استاندارد، نحوه تعریف این اصطلاح را با یکدیگر به اشتراک بگذارند.

کارسون می­افزاید: «با توجه به این موضوع، موضوع دیگر پیرامون تعاریف مورد توافق جهانی است. این امر محوری و اساسی برای هر دو جریان کار بوده است. ما آموخته‌ایم که باید به یک زبان صحبت کنیم تا رویکرد و پیام‌رسانی یکسانی داشته باشیم.»