به سایت پارسمان شیمی خوش آمدید

زیر مجموعه گروه پارسمان
کرمو شدن بتن

کرمو شدن بتن

بتن یک ماده نسبتاً بادوام است. با این‌حال، به دلایل مختلفی در طول عمر خود آسیب می‌بیند یا دچار خرابی می‌شود. کیفیت بتن چه در طول تولید و چه در طول عمر مفید خود به‌دلیل شرایط متفاوت و مکان‌های مختلف تولید، دچار مشکل می‌شود. دلایل متعددی برای تحت تاثیر قرار گرفتن بتن وجود دارد. در مواقعی، بارهای وارده از بیرون می‌تواند علت سازه‌ای آسیب بتن باشد.

کرمو شدن بتنگاهی اوقات به‌دلیل خطا در طراحی، جزئیات ضعیف و شیوه‌های ساخت نامناسب ممکن است مشکلاتی در سازه ایجاد کند. از دیگر دلایل تحت‌تاثیر قرار گرفتن بتن می‌توان به تنش‌های حرارتی، انقباض ناشی از خشک شدگی، واکنش‌های شیمیایی، هوازدگی و خوردگی آرماتور اشاره کرد.

مقاله

مقاله مرتبط: خوردگی میلگرد

برخی از عیوب قابل‌توجه در سطح بتن تازه عبارتند از:

  • متورم شدن بتن
  • برآمدگی سطوح بتنی
  • کرمو شدن بتن
  • خطاهای ابعادی
  • عیوب پرداخت سطوح بتنی

کرمو شدن بتن

 

کرمو شدن بتن چیست؟

به‌دلیل عدم پرکردن خمیر سیمان یا بتن در فضاهای اطراف ذرات درشت سنگدانه و فولاد تقویت کننده، فضای خالی در بتن باقی می‌ماند، که این امر باعث ایجاد حفره‌هایی در قسمتی از بتن و لانه‌زنبوری شدن بتن می‌شود. این حفره‌ها به‌صورت موضعی در مناطق کوچکی پخش می‌شوند و ممکن است در یک یا دو مکان یا در کل سطح بتن و یا حتی گاهی در داخل المان بتنی وجود داشته باشند.

حفره‌های به وجود آمده را در کجای سازه بتنی کرمو شده می‌توان پیدا کرد؟

کرمو شدن بتن در سازه بتن مسلح با چشم غیر مسلح قابل مشاهده است و پس از برداشتن قالب‌بندی قابل مشاهده است. با این‌حال، کرمو شدن بتن را فقط می‌توان با تکنیک‌هایی مانند آزمایش اولتراسونیک شناسایی کرد. کرمو شدن بتن در همه انواع المان‌ها مانند پی‌ها، دیوارها، ستون‌ها، تیرها، دال‌ها و غیره یافت می‌شود. امّا در مقاطع نازک و همچنین در اعضایی که تعداد زیادی آرماتور وجود دارد، بیشتر دیده می‌شود.

کرمو شدن بتن

 

چه چیزی باعث کرمو شدن بتن می شود؟

در این مقاله به چند دلیل عمده که باعث کرمو شدن بتن می‌شود، اشاره خواهد شد:

  1. کرمو شدن بتنکرمو شدن بتن به دلیل کارایی ضعیف بتن

کارایی از ویژگی‌های بتن یا ملات تازه مخلوط شده است که سهولت و همگنی که می‌توان مخلوط را آماده کرد، بتن‌ریزی کرد، تکمیل و متراکم کرد، را تعیین می‌کند. کارایی بتن ویژگی اساسی بتن تازه است. همچنین مربوط به نوع ساخت، نحوه بتن‌ریزی بتن، تراکم و تکمیل می‌باشد. کارایی بتن شامل دو جنبه مقاومت و پیوستگی است. به‌طور کلی محتوای آب، محتوای سیمان، دانه‌بندی سنگدانه‌ها، سایر خصوصیات فیزیکی و مواد افزودنی از جمله عواملی هستند که بر کارایی بتن تأثیر می‌گذارند. با این‌حال، نسبت سیمان و آب و نسبت سیمان و سنگدانه نقش عمده‌ای در تأثیرگذاری بر کارایی بتن دارند. کارایی ممکن است به‌دلایل مختلفی مانند محتوای کم آب، دمای بالا و نسبت نامناسب سنگدانه‌های ریز به درشت، ضعیف باشد. بتن با کارایی ضعیف، منسجم و سازگار نیست و در نتیجه، یا جداشدگی در بتن ایجاد می‌شود و یا حالت لانه زنبوری یعنی حفره‌هایی در بتن ایجاد می‌شود که منجر به نشتی و کم شدن مقاومت بتن می‌شود. بنابراین، جابجایی، جاگذاری و تراکم نیاز به تلاش زیادی دارد.

  1. کرمو شدن بتن به‌دلیل اشکال در قالب

هنگامی که اتصالات قالب شل باشد یا قالب ضد نشتی نباشد، ممکن است دوغاب از طریق اتصالات یا سوراخ‌ها نشتی داشته باشد. در نتیجه، کرمو شدگی در بتن رخ می‌دهد زیرا دوغاب در طول متراکم شدن، خارج می‌شود.

  1. کرمو شدن بتنتراکم نامناسب بتن

تراکم بتن، فرآیند حذف هوا از بتن تازه بتن‌ریزی شده و آکندگی ذرات سنگدانه، به‌منظور افزایش چگالی بتن است. روش‌های مختلفی برای تراکم بتن اجرا می‌شود، از جمله روش تراکم دستی، تراکم توسط ارتعاش (لرزش) و غیره. هنگامی که تراکم با روش ارتعاشی (لرزشی) انجام می‌شود، ارتعاش بیش از حد منجر به جداشدگی بتن می‌شود. به‌طور مشابه، این امکان وجود دارد که در بتن تحت ارتعاش (لرزش) نیز تخلخل ایجاد شود که همین امر باعث کرمو شدن بتن می‌شود.

  1. کرمو شدن بتن به دلیل قرارگیری نامناسب میلگرد یا جزئیات ضعیف

اگر میلگردهای تقویت کننده خیلی نزدیک به هم یا خیلی نزدیک به قالب قرار گیرند، به‌دلیل جزئیات ضعیف یا نامرغوب و کار یا ساخت ناکارآمد، دانه‌های بزرگتر سنگدانه‌ها را محبوس می‌کند. علاوه بر این، مانعی در جریان و ارتعاش بتن ایجاد می‌کند که منجر به کرمو شدن بتن می‌شود.

  1. کرمو شدن بتنکرمو شدن بتن به‌دلیل جداشدگی بتن

جداشدگی بتن را می‌توان به‌عنوان جدا شدن مواد تشکیل‌دهنده بتن تازه تعریف کرد. اگر نمونه‌ای از بتن، تمایل به جداشدگی داشته باشد، این بتن نه تنها ضعیف است، بلکه منجر به ایجاد حفره در آن می‌شود که همین امر باعث کرمو شدن بتن می‌شود.

 

 

 

 

 

اثرات کرمو شدن در بتن

به‌دلیل عیب کرمو شدن بتن، آب و هوا مدام در داخل بتن نفوذ می‌کند. در نتیجه سازه بتن مسلح مقاومت و در نهایت ظرفیت باربری خود را از دست می‌دهد. به‌دلیل وجود هوا و آب، خوردگی باعث ایجاد یک مشکل اساسی می‌شود. علاوه بر این، ورود CO2 منجر به کربناته شدن می‌شود. همین امر منجر به از دست دادن مقاومت بتن می‌شود، یعنی عمر کمتر یا تعمیرات مکرر بتن.

فضاهای خالی و حفره‌ها به‌دلیل کرمو شدن بتن، در بتن باقی می‌مانند. مقاومت فشاری طرح‌های مخلوط بتن به دو عامل بستگی دارد، این عوامل عبارتند از: محتوای حفره‌های هوا موثر و مدول ریزی دانه‌بندی. به‌دلیل وجود حفره‌های موجود در بتن باعث کاهش مقاومت فشاری بتن می‌شود. 1% فضاهای خالی در بتن، مقاومت فشاری بتن را تا 5% کاهش می‌دهد.

کرمو شدن بتن

اقدامات پیشگیرانه برای به حداقل رساندن کرمو شدن بتن

با توجه به انجمن سیمان و بتن استرالیا، اقدامات پیشگیرانه زیر برای جلوگیری از کرمو شدن بتن توصیه می‌شود:

  1. باید اطمینان حاصل شود که مخلوط به اندازه کافی حاوی دانه‌های ریز برای پر کردن فضای خالی بین سنگدانه‌های بزرگ باشد. استفاده از سنگدانه‌های بزرگ خطر کرمو شدن بتن را افزایش می‌دهد.
  2. باید اطمینان حاصل شود که مخلوط بتن تازه دارای کارایی مناسب و قابل‌قبول با توجه به شرایط و موقعیت از جمله بخشی که قرار است بتن‌ریزی شود، می‌باشد. بنابراین باید اطمینان حاصل شود که نسبت آب به سیمان بهینه، نسبت سیمان به سنگدانه بر این اساس باشد. همچنین از سنگدانه‌هایی با دانه‌بندی یکنواخت استفاده شود.
  3. باید از روش مناسب تراکم بتن استفاده شود و از تراکم کامل بتن اطمینان حاصل شود. همچنین از روش‌های مناسب بتن‌ریزی استفاده شود و همچنین باید خطر جداشدگی بتن را به حداقل رساند. باید از بتن‌ریزی بتن از ارتفاع بیش از یک متر، به‌ویژه در دیوارها و ستون‌ها خودداری شود.
  4. باید ضخامت کافی پوشش بتنی برای آرماتور فراهم شود. همچنین باید اطمینان حاصل شود که جانمایی آرماتور و شکل مقطع طوری باشد که بتن بتواند در اطراف آرماتور جریان یابد. همچنین طبق الزامات اجرایی باید بین هر دو میله فضای کافی در نظر گرفته شود.
  5. باید بررسی شود که قالب به خوبی مهاربندی شده، سفت و محکم باشد و اتصالات ضد آب باشد. همچنین باید قالب بدون سوراخ و روزنه باشد و بررسی شود که آیا به‌درستی آب‌بندی شده است یا خیر. همچنین، تکیه‌گاه‌های کافی برای قالب‌بندی، به‌ویژه در تمام اتصالات قالب، فراهم شود. بنابراین نباید هیچ سوراخ یا شکافی در قالب باقی گذاشته شود.

کرمو شدن بتن

آیا تعمیر بتن کرمو شده ضروری است؟

پاسخ ساده به این سوال، بله است. کرمو شدن بتن اگر در سطح وسیعی پخش شود و میله‌های فولادی در معرض دید قرار گیرد و 5 سانتی‌متر یا بیشتر به داخل بتن نفوذ کند، می‌تواند مشکلات شدیدی ایجاد کند. نمی‌توان بتن کرمو شده را همانطور که هست یا بدون مراقبت رها کرد. منطقه آسیب دیده باید در اسرع وقت ترمیم شود. این نه تنها ظاهر اعضای سازه را مخدوش می‌کند، بلکه مقاومت و دوام سازه را کاهش می‌دهد، یعنی عمر مفید آن را کاهش می‌دهد.

چگونه می توانیم بتن کرمو شده را تعمیر کنیم؟

هر گونه تعمیر بتن کرمو شده هرگز مقاومتی را که بتن خوب متراکم شده به طور معمول ایجاد می‌کند، نخواهد داشت. بنابراین توصیه می‌شود برای جلوگیری از کرمو شدن بتن اقدامات احتیاطی، همانطور که ذکر شد انجام شود. با این‌حال، اگر کرموشدن بتن رخ دهد، می‌توان آن را با استفاده از تکنیک‌های زیر تعمیر کرد. تکنیک‌های تعمیر بتن کرمو شده شامل حذف مواد سست، تمیز کردن ناحیه آسیب‌دیده، استفاده از مواد تعمیری مناسب، تزریق در محل مورد نظر و عمل‌آوری می باشد.

روش‌های تعمیر بتن کرمو شده، مرحله به مرحله به شرح زیر است:

  1. اولین و مهمترین چیز، تعیین وسعت و عمق ناحیه کرمو شده بتن با بازرسی چشمی یا با استفاده از آزمایش غیر مخرب یعنی تست ضربه-اکوی است. همچنین می‌توان با چکش ضربه زد و بازرسی کرد. اگر توخالی به نظر برسد، نشان‌دهنده کرمو شدن بتن در آن منطقه خاص است. مساحت و عمق منطقه آسیب دیده باید به درستی ارزیابی شود.
  2. قبل از اقدام به تعمیر، باید تمام مواد سست و گرد و غبار موجود در آن ناحیه با استفاده از چکش یا برس سیمی پاک شود. در این مرحله از ترمیم بتن کرمو شده، از اعمال نیروهای بزرگ مانند تیشه‌های الکتریکی جلوگیری شود تا از آسیب بتن در اطراف ناحیه کرمو شده جلوگیری شود.
  3. سطح بتن باید قبل از تعمیر یا تعویض خیس شود.کرمو شدن بتن
  4. اگر سطح کرمو شده بتن از نظر کوانتومی کوچک باشد و کیفیت پوشش بتنی بتواند آرماتور را محافظت کند، می‌توان آن را با وصله‌کاری با ملات همرنگ بتن پایه ترمیم کرد. هنگام وصله‌زدن، می‌توان از مخلوط دوغاب بتن با مقاومت بالا و بدون انقباض با یک چسب اپوکسی استفاده کرد. مقاومت گروت باید حداقل و ترجیحاً برابر یا بیشتر از مقاومت بتن تعیین شده باشد. همچنین استفاده از ملات پلیمری برای تعمیرات توصیه می‌شود.
  5. کرمو شدن بتن در صورتی با ملات سیمان پرتلند قابل ترمیم است که کمتر از 24 ساعت از برداشتن قالب گذشته باشد و بیش از 72 ساعت از بتن‌ریزی نگذشته باشد. در این زمان این نقص جزء عیب جزئی محسوب می‌شود. امّا اگر تعمیر بیش از این به تأخیر بیفتد، یا اگر حفره گسترده باشد، بتن معیوب باید برداشته شود و با بتن جدید با استحکام بالاتر و با استفاده از عامل یا افزودنی چسباننده (پیوند دهنده) مناسب جایگزین شود.
  6. اگر حفره‌ها در سطح قابل‌توجهی یا قسمت وسیعی از بتن ایجاد شده باشد و تا آرماتور یا عمیق‌تر نفوذ کرده باشد، لازم است بتن معیوب را جدا کرده و همراه با پوششی از ماده چسبنده مناسب با بتن جدید جایگزین شود.
  7. اگر حفره‌ها در داخل و در اعماق پخش شده باشند، واقعاً بتن نیاز به تزریق دارد. در صورت لزوم قالب را قرار داده و دوغاب ریخته می‌شود. در صورت عدم استفاده از قالب، باید مواد تعمیری مناسب مانند دوغاب بتن بدون انقباض، دوغاب بتن با مقاومت بالا و غیره را با تزریق استفاده کرد.

جت گروتینگ فرآیندی است برای پر کردن ترک‌ها یا فضاهای خالی تحت فشار که در اعضای سازه بتنی یا بنایی استفاده می‌شود. در این روش، مخلوط دوغاب که از مخلوطی از ماسه، سیمان و آب تشکیل شده است، تحت فشار ترجیحاً با پمپ دوغاب با فشار 5 کیلوگرم بر سانتی‌متر مربع اعمال می‌شود تا ترک‌ها و حفره‌های سازه را پر کند. تزریق فشار، فضاهای خالی را با موادی با همان استحکام پر می‌کند.

نباید از دوغاب حاوی کلرید کلسیم یا سایر مواد حاوی کلرید استفاده شود، زیرا طبق نتایج تحقیقاتی که بر “اثرات کلسیم کلرید بر سیمان و بتن پرتلند” انجام شده است، افزودن کلرید کلسیم در چند روز اوّل استحکام را افزایش می‌دهد امّا پس از مدتی استحکام کاهش می‌یابد و کلریدها نیز شروع به خوردگی می‌کنند.

  1. در صورتی که عمق حفره‌های ایجاد شده بر اثر کرمو شدن بتن بیش از 5 سانتی‌متر باشد، فرآیند باید با پر کردن لایه‌ای به ضخامت 15 میلی‌متر به‌تدریج و به‌طور مکرر انجام شود. توصیه می‌شود قبل از اعمال لایه بعدی 30 دقیقه صبر کنید.
  2. برای بررسی اینکه آیا ظرفیت باربری المان بتنی تعمیر شده پس از تعمیرات رضایت‌بخش است یا خیر، باید با یک مهندس واجد شرایط مشورت شود. اگر کرمو شدن بتن در یک منطقه بزرگ یا یک عنصر مهم مانند ستون ایجاد شده باشد، مشورت با یک مهندس واجد شرایط تقریباً اجباری خواهد شد.

به‌طور کلی، بتن مسلح به‌عنوان یک مصالح سازه‌ای بادوام در نظر گرفته شده است. همچنین، می‌توان با نگهداری اندک برای چندین دهه حفظ و نگهداری شود. تطبیق‌پذیری بتن آن را به محبوب‌ترین مصالح سازه‌ای در نقاط مختلف جهان تبدیل کرده است. با این‌حال، محدودیت‌های آن به‌عنوان یک ماده و چندین عامل دیگر مانند شرایط محیطی، طراحی ضعیف، جزئیات ضعیف و شیوه‌های ساخت و ساز ضعیف باعث نقص یا آسیب در بتن می‌شوند. از میان انواع مختلف عیوب، عیب کرمو شدن بتن یکی از عیب‌های مهم است که نیاز به توجه فوری دارد. برای به حداقل رساندن کرمو شدن بتن باید اقدامات احتیاطی لازم که در این مقاله ذکر شده است، انجام شود.

M.Gh.