مرحبا بكم في موقع بارسمان كيمياء البناء

فرع من مجموعة بارسمان

فوق روان کننده بتن

فوق ­روان ­کننده بتن یکی از افزودنی‌های بتن به نام کاهنده آب است که برای کاهش نیاز آب در بتن استفاده می‌شود. کاهنده­‌های معمولی آب مبتنی بر اسیدهای لیگنوسولفونیک، اسیدهای هیدروکسی کربوکسیلیک یا کربوهیدرات‌های فرآوری شده می‌­توانند نیاز آب را حدود 10 تا 15 درصد کاهش دهند. ترکیب مقادیر بیشتر برای کاهش بیشتر آب منجر به اثرات نامطلوب بر روی گیرش، مقدار هوا، روان شدن – آب انداختن، جداشدگی و ویژگی‌های سخت ­شدگی بتن می­‌شود.

فوق­ روان ­کننده‌ها از نظر شیمیایی با کاهنده­‌های آب معمولی متفاوت هستند و می‌­توانند آب را تا حدود 30 درصد کاهش دهند. آنها با عنوان‌های مختلف از جمله  فوق ­روان‌ کننده، فوق ‌سیال‌ کننده، کاهش‌دهنده آب فوق‌العاده یا کاهش‌دهنده آب با توان بالا شناخته می‌شوند. فوق ­روان­ کننده‌­ها حدود 15 سال پیش که برای اولین بار در ژاپن معرفی شدند، برای تولید چندین میلیون متر­مکعب بتن مورد استفاده قرار گرفتند. 

در ساخت استادیوم المپیک در مونترال، 5000 واحد بتن پیش­ ساخته با استفاده از فوق ­روان­ کننده ساخته شده است.

مزایای اساسی فوق ­روان ­کننده­ ها عبارتند از:

(1) کارایی بالای بتن، که منجر به ‌بتن ­ریزی راحت بدون کاهش سیمان و مقاومت آن می شود.

(2) بتن با مقاومت بالا با کارایی معمولی اما محتوای آب کمتر

(3) مخلوط بتن با سیمان کمتر اما مقاومت و کارایی معمولی

افزودنی های بتن پارسمان شیمی

بتن روان

بتن با کارایی خوب دارای مزایایی است که امکان بتن ­ریزی آسان و سریع را فراهم می­کند. یک بتن با کارایی معقول را می‌توان با استفاده از مقدار سیمان بالا با حفظ نسبت آب به سیمان یا با افزایش آب در حالی که مقدار سیمان یکسان است را حفظ کرد، به ­دست آورد. با این­ حال، هر دو روش منجر به جداسازی، انقباض بیش از حد، گرمای نامطلوب و اثرات مضر طولانی مدت می‌­شوند.

با ظهور فوق روان کننده‌ها، دستیابی به اسلامپ بیش از 200 میلی­متر از اسلامپ اولیه حدود 50 میلی­متر با دوزهای 0/3 تا 0/6 درصد ممکن شده است. بتن در عرض چند دقیقه پس از افزودن فوق روان‌کننده به ­راحتی شروع به جریان و سیال می­‌شود و منسجم باقی می‌ماند و دارای ویژگی‌های روان­‌شدگی نامطلوب، جداشوندگی یا کاهش قدرت نمی‌باشد. چنین بتنی به‌صورت‌های مختلف به‌عنوان بتن روان، بتن خود متراکم، فلوکرت، سوپکریت، مایع، سیال یا بتن فروریخته شناخته می‌شود.

d. با 4/0 درصد لیگنوسولفونات
d. با 0.4 درصد لیگنوسولفونات
c. بدون روان کننده
c. بدون روان کننده
b. با 2/0 درصد روان کننده
b. با 0.2 درصد روان کننده
a. با 3/0 درصد روان کننده
a. با 0.3 درصد روان کننده
شکل 1. اثر روان کننده ها بر جریان پذیری خمیر سیمان

گروه محصولات افزودنی‌های فوق روان کننده بتن پارسمان شیمی، شامل نسل جدید فوق کاهنده های آب بتن بر پایه پلی‌کربوکسیلات است که به منظور استفاده در شرایط دمایی و اقلیم‌های مختلف آب و هوایی طبقه‌بندی و فرموله شده‌اند

محصولات فوق روان کننده‌ بتن پارسمان شیمی که با کد فلوئنتیس ارائه می‌شوند، قابل استفاده در رده‌های مقاومتی متوسط و بالای بتن بوده و منجر به افزایش کارایی بتن تازه می‌گردد. این محصولات به دلیل قابلیت بسیار بالا در کاهش مقدار آب و در نتیجه کاهش مقدار آب به سیمان، باعث افزایش مقاومت بتن شده و نفوذپذیری آن را در برابر عواملی نظیر کلر و سولفات کاهش می‌دهد. از این رو نام فوق روان کننده را به خود گرفته اند. تنوع  فوق روان کننـده‌ها  به مجریان و استفاده کنندگان این فرصت را می‌دهد که با توجه به شرایطی دمایی و آب و هوایی، جزئیات و حجـم  پروژه مناسب‌ترین و بهینه‌ترین انتخاب را داشته باشند.

مدل محصولتوضیحات محصول

CLS-400

فوق روان کننده اصلاح شده بر پایه لیگنوسولفونات کاهنده قوی آب با خاصیت حفظ اسلامپ بالا

CLS-500

فوق روان کننده اصلاح شده بر پایه لیگنوسولفونات کاهنده بسیار قوی آب با خاصیت حفظ اسلامپ بالا

 MS-350

فوق روان کننده بر پایه پلی کربوکسیلات اتر کاهنده قوی آب با خاصیت حفظ اسلامپ بسیار بالا

 MS-450S

فوق روان کننده قوی بر پایه پلی کربوکسیلات ات

 MM-330 

فوق روان کننده بر پایه پلی کربوکسیلات اتر کاهنده قوی آب با خاصیت حفظ اسلامپ

MW-310 

فوق روان کننده بر پایه پلی کربوکسیلات اتر کاهنده قوی آب مناسب برای شرایط دمایی سرد و معتدل