بەخێربێن بۆ ماڵپەڕی پارسمان کیمیا

گروپی لاوەکی گروپی پارسمان

چەوری سوپەر بۆ کۆنکرێت

گروپی بەرهەمەکانی زیادکەری کۆنکرێتی سوپەر پلاستیککەری کۆمپانیای پارسمان کیمیکاڵ بریتین لە نەوەی نوێی کەمکەرەوەی سوپەر ئاوی کۆنکرێتی بنەمای پۆلیکاربۆکسیلات، کە پۆلێنکراون و فۆرمولە کراون بۆ بەکارهێنان لە بارودۆخی پلەی گەرمی و کەشوهەوای جیاوازدا.

بەرهەمە سوپەر چەورکەرەکانی کۆنکرێتی پارسمان شیمی کە بە کۆدی فلۆینتیس دابین کراوە، دەتوانرێت لە پۆلەکانی کۆنکرێتی مامناوەند و بەهێزی بەرزدا بەکاربهێنرێت و دەبێتە هۆی زیادبوونی کارایی کۆنکرێتی تازە. ئەم بەرهەمانە بەهێزی کۆنکرێت زیاد دەکەن و توانای ڕژانی کەم دەکەنەوە لە بەرامبەر هۆکارەکانی وەک کلۆر و سەلفات بەهۆی توانای بەرزیان بۆ کەمکردنەوەی ڕێژەی ئاو و لە ئەنجامدا ڕێژەی ئاو بۆ چیمەنتۆ کەم دەکەنەوە. بۆیە ناوی سوپەر چەورکەریان وەرگرتووە. جۆراوجۆری چەورکەری سوپەر دەرفەت دەدات بە بەڕێوەبەران و بەکارهێنەران کە گونجاوترین و گونجاوترین هەڵبژاردن بەپێی پلەی گەرمی و بارودۆخی کەشوهەوا و وردەکاری و قەبارەی پڕۆژەکە بکەن.

    مدل محصولتوضیحات محصول

    CLS-400

    فوق روان کننده اصلاح شده بر پایه لیگنوسولفونات کاهنده قوی آب با خاصیت حفظ اسلامپ بالا

    CLS-500

    فوق روان کننده اصلاح شده بر پایه لیگنوسولفونات کاهنده بسیار قوی آب با خاصیت حفظ اسلامپ بالا

     MS-350

    فوق روان کننده بر پایه پلی کربوکسیلات اتر کاهنده قوی آب با خاصیت حفظ اسلامپ بسیار بالا

     MS-450S

    فوق روان کننده قوی بر پایه پلی کربوکسیلات اتر

     MM-330 

    فوق روان کننده بر پایه پلی کربوکسیلات اتر کاهنده قوی آب با خاصیت حفظ اسلامپ

    MW-310 

    فوق روان کننده بر پایه پلی کربوکسیلات اتر کاهنده قوی آب مناسب برای شرایط دمایی سرد و معتدل

    فوق روان کننده بتن

     

     

    فوق روان کننده بتن

    عملکرد فوق روان کننده‌ها

    هدف اصلی استفاده از فوق روان کننده‌ها استفاده از بتن روان در مکان‌های غیرقابل‌دسترس، طبقات یا آرماتورهای متراکم است. افزودنی کاهنده آب است که دوام و کارایی بتن را بهبود می‌بخشد. طراحان می‌توانند با استفاده از فوق روان کننده، بتن با مقاومت بالا را بدون نیاز به سیمان بیش از حد زیاد آماده کنند.

    فوق روان کننده بتن

    نگاهی به افزودنی فوق روان کننده در سال‌های اولیه تولید این افزودنی

    بتن جاری

    بتن با کارایی خوب دارای مزایایی است که امکان بتن­ریزی آسان و سریع را فراهم می­کند. یک بتن با کارایی معقول را می­توان با استفاده از محتوای سیمان بالا با حفظ نسبت آب معمولی به سیمان یا با افزایش محتوای آب در حالی که مقدار سیمان یکسان را حفظ کرد، به ­دست آورد. بااین­حال، هر دو روش منجر به جداسازی، انقباض بیش از حد، توسعه گرمای نامطلوب و اثرات مضر طولانی مدت می­شوند.

    با ظهور فوق روان کننده ها، دستیابی به اسلامپ بیش از 200 میلی­متر از اسلامپ اولیه حدود 50 میلی­متر با دوزهای 3/0 تا 6/0 درصد ممکن شده است. بتن در عرض چند دقیقه پس از افزودن فوق روان کننده به­راحتی شروع به جریان  و خود یکنواختگی  می­شود، منسجم باقی می ماند و دارای ویژگی های روان­شدگی نامطلوب، جداشوندگی یا کاهش قدرت نمی­باشد. چنین بتنی به‌صورت‌های مختلف به‌عنوان بتن روان، بتن خود متراکم، فلوکرت، سوپکریت، مایع، سیال یا بتن فروریخته شناخته می‌شود.

    d. با 4/0 درصد لیگنوسولفونات
    d. با 4/0 درصد لیگنوسولفونات
    c. بدون روان کننده
    c. بدون روان کننده
    b. با 2/0 درصد روان کننده
    b. با 2/0 درصد روان کننده
    a. با 3/0 درصد روان کننده
    a. با 3/0 درصد روان کننده
    شکل 1. اثر روان کننده ها بر جریان پذیری خمیر سیمان (نسبت آب به سیمان = 3/0).

    اثر سیال شدن به­ دست آمده با افزودن 3/0 درصد فوق روان کننده به سیمان تشکیل شده در نسبت آب: سیمان 3/0 در شکل 1a، شکل 1b، شکل 1c، و شکل 1d نشان داده شده است.

     

    بدون افزودنی (شکل 1a) خمیر سیمان جریان ندارد، اما با فوق روان کننده مانند یک مایع جریان می­یابد (شکل 1b). از طرف دیگر، افزودن یک کاهنده آب معمولی (2/0 یا 4/0 درصد لیگنوسولفونات)، باعث تشکیل خمیر سیمانی چسبناک می شود.

    (شکل 1c و شکل 1d).

    بتن روان، بتن­ریزی در آرماتورهای متراکم و در مناطق نسبتاً غیر قابل دسترس را امکان­پذیر می­کند. بنابراین مشکل برش و تطبیق قالب برای ارتعاش و لرزه، از بین      می­رود. ویژگی‌ بتن­ریزی آسان و سریع و نیاز به تنها ارتعاش اسمی، آن را برای قرار دادن در دهانه ­ها، کف، دال‌های فونداسیون، پل‌ها، روسازی‌ها، عرشه‌های بام و سقف و غیره مناسب می‌سازد. پمپاژ بتن با ترکیب فوق روان کننده ها بسیار بهبود یافته است، به­طوری که در بتن­ریزی­ها توسط ترمی(بتن ریزی با قیف یا لوله)، به­ویژه در زیر آب نیز موفقیت­آمیز بوده است.

    استفاده از فوق ­روان ­کننده­ها مستلزم ایجاد تغییراتی در روند عادی تولید و بتن­ریزی بتن است. نسبت سیمان، ماسه، سنگدانه و دوز فوق روان کننده باید تنظیم شود تا از جداشوندگی و گسیختگی بتن جلوگیری شود. علاوه بر این، بتن با جریان بالا، فشاری بیش از حد معمول بر روی قالب­ها ایجاد می­کند، به­طوری که باید قالب­ها به­گونه ای طراحی شوند که در برابر آن فشار مقاومت کنند. بتن روان قابلیت بتن­ریزی آسان در شیب­های بیش از 3 درجه نسبت به افق را ندارد. در بسیاری از موارد، ادغام دوزهای پیشنهادی بیشتر از حد معمول، مزایای بیشتری را به همراه دارد، اما این بدان معنا نیست که مقادیر بیش از حد قابل تحمل است. بیش از یک مقدار خاص، فوق ­روان­ کننده ممکن است عوارض جانبی نامطلوبی ایجاد کند.

     

     

    بتن تازه

    عمل روان کنندگی. در خمیر سیمانی معمولی آگلومراهای(چسبیدن نانو ذرات به یکدیگر) بزرگ نامنظم از ذرات سیمان در سوسپانسیون آبی، غالب بوده است. افزودن یک فوق روان­ کننده باعث پراکندگی آنها می­شده است. داده­های موجود نشان می­دهد که این مخلوط توسط ذرات سیمانی جذب و باعث دفع یکدیگر می­شده و در نتیجه کارایی بهتری ایجاد می‌کرده است.

     

     

    اسلامپ – تأثیر عوامل مختلف. افزایش اسلامپ در بتن سیال بستگی به: نوع، دوز و زمان افزودن فوق ­روان­ کننده، نسبت آب به سیمان، ماهیت و مقدار سیمان و سنگدانه، دما و غیره داشته است. به عنوان مثال، برای به دست آوردن اسلامپ حدود 260 میلیمتر، ممکن است لازم باشد به مقدار اولیه با اسلامپ 50 میلی‌متر، 0/6 درصد فوق روان کننده مبتنی بر SMF یا MLS اضافه شود، در حالی که امکان دستیابی به نتایج مشابه، تنها با 4/0 درصد افزودنی مبتنی بر SNF وجود داشته است.

    اسلامپ با اضافه شدن فوق ­روان ­کننده افزایش می ­یافته است، امّا اثربخشی بیش از یک دوز خاص، باعث بهبودی نمی­شد. اگرچه ارزش اسلامپ بتن با افزودن فوق روان کننده همراه با آب مخلوط افزایش می یافت، امّا زمانی که ماده افزودنی چند دقیقه پس از مخلوط شدن بتن با آب اضافه می‌شد، مقادیر اسلامپ بسیار بیشتری حاصل می‌شده است.

    اسلامپ

    اکثراً انواع سیمان­ ها با افزودن فوق ­روان ­کننده افزایش کارایی را نشان می­ دادند.

    مقادیر سیالیت نسبی به عواملی مانند ویژگی­های شیمیایی و کانی­شناسی سیمان و سطح آن بستگی داشته است. بنابراین ضروری بود که آزمایشات اولیه انجام شود، به­خصوص اگر سیمانی غیر از سیمان پرتلند نوع I برای تولید بتن روان استفاده می‌شده است. مقادیر اسلامپ نیز تحت تأثیر مقدار سیمان موجود در بتن بوده که با مقدار سیمان افزایش می‌یافت.

    افت اسلامپ. کارایی و عملکرد بالاتر از حد معمول بتن روان حاوی فوق ­روان­ کننده معمولاً حدود 30 تا 60 دقیقه حفظ می­شده است، به­طوری که لازم بود بتن در اسرع وقت پس از اضافه شدن فوق­ روان ­کننده بتن­ریزی شود. در عملیات مخلوط آماده، امکان اضافه کردن فوق روان کننده در همان محل استفاده، وجود داشت. عوامل موثر بر افت اسلامپ عبارتند بود از: مقدار اسلامپ اولیه، نوع و مقدار فوق روان کننده اضافه شده، نوع و مقدار سیمان، زمان افزودن فوق روان کننده، رطوبت، دما، معیارهای اختلاط و وجود مواد افزودنی دیگر در مخلوط. با افزودن مقدار بیشتر، این امکان وجود داشت که نرخ افت اسلامپ را نسبت به دوز معمولی فوق روان کننده، با افزودن فوق روان کننده در فواصل زمانی مختلف، یا با گنجاندن نوعی دیرگیر کننده در فرمولاسیون کاهش داد.

    تنظیم خواص. زمان گیرش اولیه و نهایی بتن جاری ممکن بود با استفاده از فوق روان کننده‌ها تغییر کند یا نکند. نوع و مقدار تعیین می‌کرده است که آیا زمان‌های گیرش دیرگیر، زودگیر یا بی‌تأثیر هستند. در بتن با مقاومت بالا حاوی مقادیر کمی فوق روان کننده، زمان گیرش کند و در دوزهای بالاتر تسریع می‌شده است.

    مقدار هوا. در طول اختلاط یک بتن جاری بدون هوا که حاوی یک فوق روان کننده بوده است، ممکن بود به دلیل ویسکوزیته کم و حالت پراکنده بتن سیال، هوا آزاد شود. کل مقدار هوای یک بتن هوازا در حضور یک فوق روان کننده تغییر می‌کرده است. در دوزهای پایین، تفاوت در محتوای هوا ناچیز بوده، امّا در دوزهای بالاتر، محتوای هوا ممکن بود با افزودن مواد افزودنی مبتنی بر SMF و SNF کاهش یابد و با افزودنی مبتنی بر MLS افزایش یابد.

    کاهش آب. در بتن با مقاومت بالا میزان کاهش آب تنها با استفاده از  یک فوق روان کننده خاص امکانپذیر بوده که  به دوز و اسلامپ اولیه بستگی داشته است. شواهدی وجود دارد که فراتر از یک دوز خاص، کاهش بیشتر آب ممکن بود امکان­پذیر نباشد. در اسلامپ و دوز ثابت، سیمان­های مختلف کاهش آب متفاوتی را نشان می­داده‌اند، امّا مقدار آن به­طورکلی با افزایش محتوای سیمان افزایش می­یافته است. به­نظر می­رسد که برای کاهش آب مساوی، به مخلوط SMF- بیشتر از SNF نیاز بوده است.

    بتن سخت شده

    استحکام – قدرت. به­طور­کلی، در بتن­های روان حاوی فوق روان کننده­های SMF و SNF نسبت به بتن­هایی با همان نسبت­های مخلوط که فاقد مواد افزودنی بودند، مقاومت­های بالاتری ایجاد می‌شده است. در بتن با مقاومت بالا با انواع فوق روان کننده با استفاده از انواع سیمان، در مقایسه با بتن مرجع ساخته شده در اسلامپ یکسان، مقاومت­های افزایشی حاصل می­شده است. با این­حال، اگر مقایسه بر اساس نسبت آب و سیمان برابر باشد، پس از چند ماه، مقاومت­ها تقریباً برابر می‌شدند. بنابراین استحکام افزایش یافته، عمدتاً به نسبت آب به سیمان کمتر مربوط می­شده است.

    اگرچه در بتن­های روان ساخته شده با فوق روان کننده­های SMF، مقاومت کششی، مقاومت خمشی و مدول یانگ با بتن بدون افزودنی تفاوتی نداشته است، امّا این مقادیر در بتن­هایی با مقاومت بالا با کاهش نسبت آب به سیمان بیشتر بوده است. داده‌های موجود در مورد بتن­هایی با افزودنی SMF نشان‌دهنده هیچ شواهدی مبنی بر کاهش مقاومت طولانی‌مدت نیست.

    انقباض و خزش. خصوصیات انقباض و خزش بتن روان حاوی انواع افزودنی SMF و SNF اساساً با بتن پایه تولید شده در همان نسبت آب به سیمان، یکسان بوده است. در بتن­های پرمقاومت این مقادیر به­طورکلی کمتر بوده است.

    دوام. مطالعات بتن روان با افزودنی هوازا یا با مقاومت بالا حاوی فوق روان کننده‌های SMF، SNF و MLS نشان می­دهد که آنها به اندازه بتن کنترل، بادوام بوده‌اند. شواهد قابل­توجهی وجود دارد که با وجود ضریب فاصله هوای بالاتر در بتن حاوی فوق روان‌کننده‌ها، مقاومت آن در برابر چرخه‌های انجماد و ذوب تحت تأثیر قرار نمی‌گرفته است.

    نتایجی که اظهار شده

    کشف روشی برای ساخت بتن با کمترین نسبت آب: سیمان با حفظ کارایی بالا، رویای یک تکنسین بتن از دیرباز بوده است. تا حد زیادی این رویا ممکن بود با ظهور فوق روان کننده­ها برآورده شود.  این مزایا بعد جدیدی به کاربرد افزودنی­ها داده و امکان تولید بتن با مقاومت فشاری در حد 90 مگاپاسکال را فراهم کرده­ بودند. همچنین فوق روان کننده­ها کاربردهای احتمالی دیگری نیز داشته‌اند.

    صرفه­جویی در انرژی و کاهش عرضه مواد خام با کیفیت بالا، به­طور فزاینده­ای استفاده از سیمان­ها و مصالح با کیفیت حاشیه­ای را ضروری کرده بود. در چنین مواردی، استفاده از فوق روان ‌کننده‌ها ممکن بود به تولید بتن در نسبت‌های کم آب به سیمان این امکان را فراهم کند که به اندازه کافی مقاومت داشته باشد تا الزامات عملکرد عادی بتن را برآورده کند. به­معنای واقعی کلمه کاربردهای بی­شماری از فوق روان کننده­ها وجود داشته است، به­عنوان­مثال، در تولید بتن خاکستر بادی/فلای اش، بتن سیمانی سرباره کوره، کامپوزیت­ها با انواع مختلف الیاف و بتن سبک. علاوه­براین، اثر پراکندگی فوق روان‌ کننده‌ها به سیمان پرتلند محدود نمی‌شده است و ممکن بود در سایر سیستم‌های سیمانی نیز کاربرد داشته باشد.

    این واقعیت که فوق روان کننده ­ها مزایای قابل­توجهی در تولید بتن از خود نشان می­دادند نباید به این معنی باشد که هیچ مشکلی در استفاده از آنها وجود نداشته است. هنوز راه­حل رضایت‌بخشی برای نرخ بالای افت اسلامپ در بتن فوق روان‌شده پیدا نشده بود و اثرات نسبی مواد، روش‌های تولید و شرایط خارجی که این پدیده را تحت­تأثیر قرار می‌دهند کاملاً درک نشده بود. مطالعه بیشتر در مورد سازگاری سایر افزودنی­ها مانند دیرگیرکننده­ها، زودگیرکننده‌ها و عوامل هواساز در ترکیب با فوق روان کننده­ها ضروری بود. اگرچه سطح، آلومینات تری­کلسیم و محتویات سولفات به­نظر می­رسد بر اسلامپ تأثیر می‌گذاشته، امّا هیچ روند مشخصی ایجاد نشده بود.

    بیشتر داده­های موجود در مورد افزودنی بتن فوق روان کننده با استفاده از فوق روان کننده­های مبتنی بر SMF و SNF به­دست آمده بوده است. حتی در یک نوع واحد، تغییراتی در رفتار رخ داده بود، که احتمالاً این تغییر رفتار به­دلیل تفاوت در وزن مولکولی و در نوع کاتیون مرتبط با فوق روان کننده بوده است. در نتیجه پیش‌بینی دقیق خواص و رفتار بتن فوق‌پلاستیزه دشوار بوده است.

    با گذشت زمان و انجام مطالعات و آزمایشات بیشتر در دسترس قرار گرفتن اطلاعات بیشتر، به­ویژه در مورد رفتار بلند مدت این بتن­ها، امکان تدوین استانداردها و کدهای عملی فراهم شد.

    با این حال، از گذشته تا کنون استفاده از فوق روان‌کننده‌ها توسط عوامل هزینه (افزودن و هزینه‌های عملیاتی) و پذیرش توسط صنعت تعیین شده است.

    بتن كنترل شده به بتنی گفته مي­شود كه در آن مواد به طور علمي انتخاب ، درجه بندي و به نسبتي قرار مي گيرند تا نتايج مشخصي به دست آيد.