به سایت پارسمان شیمی خوش آمدید

زیر مجموعه گروه پارسمان
انواع ترک در بتن-پارسمان شیمی

انواع ترک در بتن

عوامل بسیاری می توانند در داخل دیوار دلیل ایجاد ترک در بتن باشند. هنگامی که نیروهای داخلی از مقاومت بتن بیشتر شود، ترک ایجاد می شود. هر یک از این دلایل معمولاً در نوع ترکی که ایجاد می‌کند، یک «امضا» بر جای می‌گذارد. اکثر این ترک های ایجاد شده در سازه به تنهایی، خیلی نگران کننده نیست.

شما میتوانید برای اطلاعات بیشتر در مورد ترک خوردگی بتن در کنار این متن، مقاله ترک خوردگی بتن را مطالعه نمایید

ترک های انقباضی

ترک های انقباضی در فونداسیون بتنی ایجاد شده می توانند مورب یا عمودی باشند و معمولاً از نظر عرض یکنواخت هستند. گاهی اوقات این ترک‌ها شکل V شکل دارند (کم‌تکر)، که بالای ترک بزرگ‌تر به نظر می‌رسد و ترک با حرکت به سمت کف کوچک‌تر می‌شود و قبل از رسیدن به پایین دیوار فونداسیون کاهش می‌یابد یا متوقف می‌شود. اگر ترک به پایین برسد، ترک ممکن است به پایه های ساختمان آسیب برساند و ترک ممکن است تأثیر قابل توجهی بر سازه پی داشته باشد.

ترک‌های انقباضی نباید درحال پیشرفت باشند و از نظر ساختاری اهمیت کمی دارند، اگرچه ممکن است باعث ورود آب از طریق دیوار شوند. همانطور که گفتیم ترک های انقباض معمولاً به دلیل شرایط ساخت اولیه در فونداسیون های بتنی ایجاد شده است به طور مثال مخلوط ضعیف بتن، عمل آوری سریع یا احتمالاً حالت های دیگر. در هر صورت انقباض بتن باعث ایجاد تنش های داخلی در بتن می شود. مگر اینکه اتصالات کنترلی در طراحی دیوار یا دال کف گنجانده شده باشد، این تنش‌ها باعث می‌شود که دیوار یا کف احتمالاً در یک«الگوی جمع‌شدگی بتن» در یک برهۀ خاص از زمان ترک ایجاد کنند.

کاهش ترک های انقباضی در هنگام خشک شدن

انقباض خشک شدن در بخش خمیر سیمان بتن رخ می دهد. بنابراین وقوع ترک خوردگی انقباضی در هنگام خشک شدن را می توان با استفاده از بتن با محتوای آب کمتر یا با افزایش حجم سنگدانه در صورت امکان کاهش داد تا حجم خمیر سیمان به حداقل برسد. عمل آوری خوب نیز کمک خواهد کرد، به ویژه بر روی دال، زیرا بتن را قادر می سازد تا قبل از خشک شدن، ظرفیت کششی بیشتری به دست آورد. وسعت ترک خوردگی انقباض را می توان در مرحله طراحی با ایجاد اتصالات حرکتی و تقویت کنترل ترک کافی کاهش داد. هدف تولید تعداد زیادی ترک ریز به جای چند ترک گسترده است.

ترک های مویی  

ترک های مویی ممکن است در پی های بتنی ایجاد شود که بتن عمل آوری می شود. ترک های مویی مشکلی در پایداری فونداسیون ایجاد نمی کنند اما باعث ایجاد مشکلات نشتی می شوند. اگر ترک ها در مدت کوتاهی پس از ریختن پی بتن ظاهر شوند، ممکن است بتن مخلوط شده ضعیف باشد یا خیلی سریع ریخته شده باشد. در فونداسیون های بتنی ریخته شده، ترک مویی اغلب در مرکز دیوارها ظاهر می شود زیرا گوشه های دیوار پایداری بیشتری دارند.

نحوه ترمیم ترک های مویی روی بتن

ترمیم ترک مویی در سازه بتنی شامل پر کردن شکاف با استفاده از ماده ای است که به خوبی به بتن می چسبد، ظاهر اولیه آن را بازیابی می کند و از نفوذ مایعات به داخل سازه و لکه دار شدن بتن جلوگیری می کند.

مرحله 1: تمیز کردن سطح ترک خورده و داخل آن

ترک مو باید به طور مناسب تمیز شود تا هرگونه کثیفی یا لکه روی ناحیه از بین برود. بهتر است قبل از استفاده از مواد پرکننده، هر ماده خارجی را که سطح را پوشانده است تمیز کنید تا چسبندگی مناسبی حاصل شود.

مرحله 2: ترک را مرطوب کنید.

حداقل هفت ساعت قبل از استفاده از مواد پرکننده یا دوغاب در ترک باید ترک مویی را روی سطح با استفاده از آب مرطوب کنید.

مرطوب کردن این ناحیه به شما کمک می کند تا از جذب آب بتن از دوغاب اعمال شده جلوگیری کنید. با این حال، باید اطمینان حاصل کنید که آب نمی ایستد یا سطح ترک را مسدود نمی کند. اگر این اتفاق بیفتد، دوغاب شما قبل از اینکه بتواند ترک را به درستی ببندد، خشک می شود.

مرحله 3: آماده سازی درزگیر

رایج ترین دوغاب برای پر کردن ترک های بتن سیمان پرتلند مخلوط با آب است. برای تهیه مخلوط دوغاب باکیفیت باید به اندازه کافی آب اضافه کنید.

علاوه بر دوغاب سیمان، می توانید با هر ماده پرکننده یا درزگیر دیگری برای پر کردن ترک ها استفاده کنید. به خاطر داشته باشید که یک چسب ایده آل باید کشش سطحی و ویسکوزیته پایینی داشته باشد. این خواص به چسب کمک می کند تا به عمق شکاف نفوذ کند و آن را پر کند.

مرحله 4: استفاده از درزگیر در ترک

پس از مرطوب کردن و تمیز کردن مناسب ترک ها، دوغاب اعمال می شود.  دوغاب را تا حد ممکن داخل ترک فشار دهید تا مطمئن شوید که شکاف ها را پر می کند. هر گونه مواد اضافی که می ریزد را می توان صاف کرد تا با سطح موجود مطابقت داشته باشد.

مرحله 5: ترم نهایی ترک های بتن

مرحله آخر عمل آوری بتن است. ترک های مهر و موم شده باید وصله شوند، حداقل دو ساعت خشک شوند و با استفاده از تخته یا ورق پلاستیکی پوشانده شوند. پوشاندن منطقه برای حدود پنج روز ضروری است. هر روز باید پوشش را بلند کنید و روی سطح آب بپاشید.

ترک های نشست

ترک‌های نشست ، ترک‌هایی هستند که در دیواره‌های ساختمان به دلیل نشست فونداسیون یا زمین در زیر آن ظاهر می‌شوند. این ترک ها معمولاً به صورت ترک های عمودی در گوشه درها و پنجره ها و در طول دیوارها ظاهر می شوند. ترک های نشست همچنین می توانند به صورت ترک های مورب ظاهر شوند که از گوشه پنجره ها و درها شروع شده و به سمت بیرون امتداد می یابند. ترک‌های ته‌نشینی اگر پهن‌تر از 5 میلی‌متر باشند یا اگر علائم حرکتی را نشان دهند می‌توانند نشانه‌ای از یک مشکل جدی باشند. نشانه‌های حرکت می‌تواند شامل ترک‌هایی باشد که در بالا گسترده‌تر از پایین هستند، یا ترک‌هایی که از تراز با بقیه دیوار خارج شده‌اند.

چه چیزی باعث ایجاد ترک های نشست در دیوارها می شود؟

ترک‌های نشست زمانی رخ می‌دهند که زمین زیر ساختمان جابجا یا نشست شود. این می تواند به دلیل عوامل مختلفی رخ دهد، از جمله:

تراکم ضعیف خاک در حین ساخت: اگر خاک زیر ساختمان به درستی در حین ساخت متراکم نشده باشد، می تواند به مرور زمان باعث ته نشین شدن شود و منجر به ترک های نشست شود.

نشست طبیعی ساختمان: با افزایش سن ساختمان، ممکن است به طور طبیعی در اثر عواملی مانند تغییرات دما یا سطوح رطوبت ته نشین شود.

جابجایی خاک: جابجایی خاک می تواند به دلیل تغییر در میزان رطوبت، مانند خشکسالی یا بارندگی های شدید و همچنین به دلیل فرسایش خاک یا رانش زمین رخ دهد.

اگر لوله پایینی آسیب دیده باشد و باعث نشت در کنار پایه ها شود، ممکن است برخی از نشست ها رخ دهد و به عنوان یک ترک نشست اصلی در نظر گرفته شود.

برخی از ترک‌های نشست در صورت وجود کار ساختمانی عظیم و حرکت ماشین‌آلات سنگین ساختمانی مانند کمپکتور جاده، مخزن آب و گریدر جاده در منطقه رخ می‌دهد که می‌تواند باعث جابجایی خاک زیرین شود و باعث ایجاد ترک‌های نشست در منازل شود.

ترمیم ترک های نشست

ترک های ته نشینی را می توان با استفاده از روش های مختلف، بسته به شدت ترک، تعمیر کرد. برای ترک‌های کوچک‌تر، می‌توان از پرکننده‌های انعطاف‌پذیر مانند پرکننده‌های مبتنی بر پلی‌اورتان استفاده کرد. برای ترک های بزرگتر یا شدیدتر، ممکن است فرآیندی به نام ترک دوخت ضروری باشد. این شامل سوراخکاری در دیوار و قرار دادن میله ها یا سیم های فولادی برای تقویت ترک است. در همه موارد توصیه می شود برای ارزیابی شدت ترک و تعیین بهترین اقدام با یک متخصص مشورت کنید.

ترک خوردگی  انقباضی حرارتی

ترک‌های افقی که در مرکز دیوار یافت می‌شوند به احتمال زیاد ناشی از بار اعمال‌شده مانند پرکردن پشتی در اطراف فونداسیون است که به‌طور نامناسب یا خیلی زود فشرده شده است، فشرده شدن زمین هنگام نشستن، فشار هیدرواستاتیک در برابر پی به دلیل سطح بالای آب و زه‌کشی ضعیف در برابر دیوار پی ایجاد می‌شود. ، یا تجهیزات سنگین خیلی زود یا خیلی نزدیک به دیوار فونداسیون کار می کنند. ترک‌های افقی که در بالای دیوار یافت می‌شوند به احتمال زیاد ناشی از آسیب سرماست. گاهی اوقات این ترک های ریز برای سال ها مورد توجه قرار نمی گیرند.ترک های حرارتی می توانند در بتن با افزایش یا کاهش دما ایجاد شوند. این شامل هر دو تغییر سریع از یک روز به روز زمانی که بتن اخیراً ریخته شده است، می شود، اما اغلب در دوره های طولانی با تغییر فصل اتفاق می افتد. با افزایش دما، بتن منبسط می شود زیرا اتم ها در دماهای بیشتر فعال تر می شوند، که به نوبه خود باعث می شود که فضای بیشتری را اشغال کنند و در نهایت اندازه مواد را کاهش دهند. در همین حال، در دماهای سردتر، بتن منقبض می شود زیرا اتم ها کمتر فعال هستند.  شما در این مبحث میتوانید مقاله چرخه ذوب و یخبندان را مطالعه نمایید.

جلوگیری از ترک خوردگی حرارتی

بهترین راه برای جلوگیری از ترک‌خوردگی حرارتی، طراحی مخلوط‌های بتنی است که گرمای هیدراتاسیون کمتری تولید می‌کنند، مخلوط‌هایی که برای نیازهای یک کاربرد خاص طراحی شده‌اند. قرار دادن بتن انبوه معمولاً شامل کار با مشاوران خبره ای است که می توانند مخلوط هایی را طراحی کنند که نیازهای کار را برآورده کند. در برخی موارد، قرار دادن بتن انبوه ممکن است شامل نصب لوله های خنک کننده در بتن تا دماهای متوسط باشد، اما به طور فزاینده ای دما با طراحی مخلوط به تنهایی کنترل می شود. برای مخلوط های انبوه بتن، زمانی که خاکستر بادی یا فلای اش جایگزین سیمان پرتلند می شود، جایگزینی سیمان پرتلند اغلب به 50 درصد و زمانی که سیمان سرباره جایگزین سیمان پرتلند می شود، 75 درصد است.

پس از قرار دادن بتن بهترین راه برای اطمینان از اینکه اختلاف دما در محل از 35 درجه فارنهایت تجاوز نمی کند، پوشاندن کار با پتوهای عایق در اسرع وقت پس از قرار دادن است. انجام این احتیاط از کاهش سریع دما در هر مکانی جلوگیری می کند. پتوها تا زمانی که بالاترین دمای ریخته گری به سطوح ایمن کاهش یابد در جای خود نگه داشته می شوند. همچنین باید مراقب بود که پتوها را زمانی که شوک حرارتی ناشی از دمای محیط به بتن وارد نمی کند، برداشته شود.

ترک خوردگی دیوار عمودی

ترک های عمودی در دیوارهای فونداسیون بتنی ریخته شده تقریباً همیشه به دلیل جمع شدگی در طول فرآیند عمل آوری بتن ایجاد می شوند. ترک های عمودی دیوار نیز می تواند ناشی از چسباندن نادرست دیوار خشک باشد. این می تواند زمانی رخ دهد که شخصی که دیوار خشک را نصب می کند نتواند به اندازه کافی از گل خشک استفاده کند. در نهایت، نوار شل می شود و شکافی ایجاد می کند که گاهی عمودی است اما نه همیشه. هنگامی که پیمانکاران ساخت و ساز به اشتباه پایه های بتنی را آماده می کنند و زمانی که دیوار دارای آرماتور فولادی ضعیفی است، ترک عمودی بزرگتر می تواند رخ دهد. حین نشست پی نیز ممکن است ترک ایجاد شود. همچنین ترک های عمودی دیوار نیز می تواند به دلیل ایجاد رنگ و گچ در طول سال ها ایجاد شود. ترک های عمودی در دیوارهای پایه بتنی ریخته شده بسیار رایج هستند. در واقع، شما حتی می توانید انتظار داشته باشید که آنها اتفاق بیفتند.

گزینه های تعمیر برای ترک های عمودی دیوار

 

روش انتخاب شده برای ترمیم ترک عمودی بدیهی است که بستگی به عامل ایجاد ترک دارد. در اینجا چند راه حل ممکن تعمیر وجود دارد:

برای ترک های دیوار عمودی ناشی از انقباض در طول فرآیند عمل آوری بتن، دو روش مرسوم تعمیر زیر وجود دارد:

تزریق اپوکسی:

برای ترک‌های دیوار عمودی در دیوار فونداسیون بتنی ریخته‌شده ناشی از انقباض در طول فرآیند عمل آوری بتن، تزریق اپوکسی یک روش مرسوم تعمیر است. ترک را می‌بندد و یکپارچگی ساختاری دیوار را بازیابی می‌کند. این تعمیر سریع و از داخل خانه انجام می شود.

تزریق فوم پلی اورتان:

روش دیگر برای آب بندی ترک های عمودی دیوار، تزریق فوم پلی یورتان است. این یک روش موثر برای جلوگیری از نفوذ رطوبت از طریق یک دیوار پایه بتنی ترک خورده است.

راه حل ترک های عمودی دیوار ناشی از نصب نادرست دیوار خشک، چسباندن مجدد دیوار خشک است.

ترک های مورب

از آنجایی که دیوار خشک قوی ترین متریال نیست، اگر چیزی در خانه شما حرکت یا تغییر کند، دیوارهای شما یکی از اولین نشانه هایی خواهند بود که به شکل ترک های مورب در دیوارها ظاهر می شوند. اگر ترک‌های مورب جدیدی در دیوار ظاهر شوند، احتمالاً خانه شما در حال تغیر حالت است یا علائم اولیه نشست را تجربه می‌کند. اگر ترک‌ها برای مدت طولانی وجود داشته‌اند و تغییر نکرده‌اند، ممکن است خانه‌تان در پی خود ثابت مانده است.

نشست ساختمان معمولاً باعث ایجاد ترک های مورب می شود که تقریباً تمام ارتفاع دیوار پی را در بر میگیرد. هنگامی که مشکل نشست در یک طرف دیوار وجود داشته باشد، این نشست همچنین می تواند باعث ایجاد ترک مورب شود. در چنین مواردی باید با یک مهندس سازه مشورت کرد. اگر ترک مورب در بالا گسترده تر از پایین باشد، ممکن است ناشی از خاک رس انبساط یافته یا آسیب سرمازدگی باشد. اگر شکاف در پایین بیشتر از بالا باشد، احتمالاً مشکلی در نشست سازه وجود دارد.  

برخی از ترک‌های مورب یکنواخت صرفاً به دلیل انقباض ایجاد می‌شوند و تنها باعث ایجاد مشکلاتی در نشت آب می‌شوند. ترک‌های مورب که از گوشه‌ای از پنجره و سایر دهانه‌ها بیرون می‌آیند، ترک‌های ورودی نامیده می‌شوند و معمولاً در نتیجه تنش ایجاد شده در گوشه ایجاد می‌شوند.

رفع ترک های مورب دیوار

در اینجا خلاصه‌ای سریع از برخی روش‌هایی که می‌توانید برای مدیریت ترک‌های دیوار مورب در نظر بگیرید، آورده شده است:

  ترک های دیوارتان را نادیده بگیرید و کاری نکنید،

کنترل ترک ها برای تغییرات/توسعه بیشتر،

رنگ، وصله، یا تعمیر ترک ها

و یا فونداسیون خود را تعمیر کنید و سپس ترک ها را تعمیر کنید.

ترک‌های افقی

ترک‌های افقی در بلوک‌های بتنی یا ریخته‌گری در دیوارهای پایه بتنی به ندرت نشان‌دهنده نشست فونداسیون است. در دیوارهای فونداسیون بلوک بتنی ترک های افقی معمولاً به دلیل فشار و خمیدگی دیوار پی به داخل تحت فشار جانبی یا داخل خاک ایجاد می شود. ما به ندرت دیوارهای پایه بتنی را می بینیم که به دلیل فشار جانبی یا داخل خاک، ترک افقی ایجاد کرده باشند. این موارد نادر معمولاً نتیجه فشار جانبی بیش از حد خاک ناشی از خاک های فوق اشباع یا زیرزمین های بسیار عمیق با دیوارهای پایه بلند است.

در موارد بسیار نادری شاهد ایجاد ترک عمودی ناشی از خوردگی فولاد تقویت‌کننده تعبیه‌شده بوده‌ایم، زیرا فولاد تقویت‌کننده عمودی به ندرت در دیوارهای فونداسیون بتنی استفاده می‌شود. تنها شرایطی که نیاز به استفاده از فولاد تقویت کننده عمودی دارد، دیوارهای فونداسیون نسبتاً بلند است. ترک های عمودی در دیوارهای فونداسیون بتنی عموماً نتیجه انقباض بتن است که طبیعی و مورد انتظار است.

خوردگی فولاد تقویت‌کننده معمولاً در نتیجه یا نداشتن پوشش بتنی کافی برای محافظت از فولاد یا وجود کلریدهای بیش از حد در مخلوط بتن در زمان قرارگیری است. منابع رایج کلرید در بتن مورد استفاده برای پی های مسکونی شامل مواد افزودنی است که برای تسریع عمل آوری در زمان قرار دادن بتن و سنگدانه های آلوده استفاده می شود. همچنین ممکن است کلریدها برای کاهش نقطه انجماد به بتن اضافه شوند، اگرچه این کار چندان مؤثر نیست زیرا ممکن است نقطه انجماد را تنها چند درجه کاهش دهد. سطح کلرید مورد نیاز برای شروع فرآیند خوردگی فولاد تقویت‌کننده تعبیه‌شده بسیار کم و تقریباً 0.026 درصد است.

در شرایطی که خوردگی فولاد تقویت‌کننده تعبیه‌شده تنها بر ناحیه کوچکی از فونداسیون، معمولاً در امتداد بالای دیوار تأثیر می‌گذارد، رایج‌ترین تعمیر، ابتدا کندن فولاد تقویت‌کننده از دیوار است. این ممکن است نیاز به برداشتن دیوار از محل ترک به بالا داشته باشد. اگر ترک در امتداد پایین دیوار باشد، ممکن است تمام دیوار فونداسیون برداشته و جایگزین شود. پس از برداشتن فولاد، دیوار پایه مجدداً درپوش یا وصله می شود و سپس احتمالاً مهاربندی می شود تا در برابر فشار جانبی یا داخلی خاک مقاومت داشته باشد.