به سایت پارسمان شیمی خوش آمدید

زیر مجموعه گروه پارسمان
بتن ریزی در هوای بارانی

بتن ریزی در هوای بارانی

پیش‌بینی آب‌وهوا دشوار است، اما می‌توانید اقداماتی را برای جلوگیری از خراب شدن پروژه بتنی‌تان توسط باران انجام دهید.

 

بتن‌ریزی در باران نه تنها خیلی بد است، بلکه می‌تواند منجر به مشکلاتی در مقاومت نهایی سطح بتنی شود.

آب یکی از اجزای اصلی تمام بتن است که با سیمان مخلوط و باعث هیدراته شدن و استحکام آن می‌شود. امّا پس از بتن‌ریزی، بتن تازه مخلوط شده، آب به شکل یک باران محرک می‌تواند آسیب بسیار بیشتری نسبت به فواید آن داشته باشد. بتن‌ریزی در باران می‌تواند استحکام آن را به خطر بیندازد و تمایل به ایجاد گرد و غبار و پوسته پوسته شدن سطح بتنی را افزایش دهد.

 

زمانی که آسیب وارد شد، اصلاح آن دشوار خواهد بود و اغلب ظاهر سطح تمام شده بتنی را از بین می برد. بنابراین اجازه ندهید روی سطح بتنی شما باران ببارد. در اینجا چند نکته برای پیشگیری و عیب‌یابی بتن آسیب دیده توسط باران بیان شده است.

 

توصیه‌هایی برای بتن ریزی در هوای بارانی

 

علی‌رغم فناوری‌های مدرن پیش‌بینی آب و هوا و نقشه‌های راداری، یک باران غیرمنتظره می‌تواند بدون هشدار به خصوص در مرطوب‌ترین ماه‌های سال شروع به بارندگی کند. (به این دستورالعمل‌ها برای قرار دادن بتن بر اساس منطقه و فصل مراجعه کنید).

اگر باران پیش‌بینی می‌شود، باید بتن‌ریزی در سطح بزرگ را تا بهبود شرایط به تعویق انداخت. حتی اگر باران پیش‌بینی نشده باشد، همیشه باید آماده باشید که سطح بتنی را با یک برزنت یا ورقه پلاستیکی بپوشانید. و از محکم بسته شدن لبه‌ها مطمئن شوید تا آب باران نتواند از زیر لبه‌ها به سطح بتنی نفوذ کند.

 

همچنین قبل از شروع پروژه، وسعت و سطح‌کار و همچنین محل ناودان‌ها و سرریزها را باید مشخص کرد. اگر دال‌بتنی مستقیماً در زیر سرریز آب قرار گرفته باشد آب بارانی که از سرریزها یا از بالای لبه‌های سقف بدون ناودان سرریز می‌شود، در بتن خیس حفره ایجاد خواهد کرد.

 

اگر بتن تمام نشده باشد و زمان کافی برای عمل‌آوری اولیه داشته باشد در این هنگام بتن‌ریزی بعد از بارندگی شدید می‌تواند نگران کننده باشد

نکاتی برای مدیریت باران پس از بتن ریزی

در اینجا واکنشی که باید هنگام ریختن آب باران بر روی بتن تازه ریخته شده را نشان داد، نشان می‌دهد:

  • در این هنگام (یعنی زمان ریخته شدن آب باران بر روی بتن تازه ریخته شده) نباید کار کرد زیرا آب باران وارد سطح می‌شود، این بزرگترین اشتباهی است که می‌توان مرتکب شد.
  • سیمان خشک را برای جذب آب سطحی را نباید روی بتن پخش کرد. این کار باعث آسیب رساندن به پرداخت سطح کار و تضعیف بیشتر لایه رویی بتن می‌شود.
  • در عوض، هنگامی که باران تمام شد، قبل از شروع کار باید از یک شناور (یا جسمی تی مانند جهت جمع‌آوری آب) برای تمیز کردن آب از لبه دال استفاده کرد.
بتن ریزی در هوای بارانی

بتن قبل از باران چقدر طول می‌کشد تا خشک شود؟

حتی اگر بعد از بتن‌ریزی باران شروع به باریدن کند، احتمال آسیب ممکن است چندان جدی نباشد. اگر برای تکمیل فرآیند وقت کافی باقی‌مانده باشد و بتن سفت شده باشد (معمولاً 4 تا 8 ساعت پس از اختلاط)، آب باران ممکن است آسیب کمی به همراه داشته باشد. 

در واقع، هنگامی که بتن سفت می‌شود (setting of cement)، آب روی سطح بتن واقعاً مفید است زیرا به هیدراتاسیون سیمان  و عمل‌آوری بتن کمک می‌کند. یک آزمایش خراش ساده، با استفاده از پیچ گوشتی یا کیت تست خراش سختی سطح بتن [1]Mohs، می‌تواند برای ارزیابی یکپارچگی سطح و تعیین اینکه آیا باران تاثیری داشته است انجام شود.

[1] تست سختی خراش(مقیاس سختی Mohs ): سختی Mohs روشی برای اندازه‌گیری مقاومت در برابر خراش یک ماده است. این مقیاس در سال 1812 توسط زمین‌شناس و کانی‌شناس آلمانی فردریش موهس (1839-1773) ایجاد شد. ایده پشت مقیاس سختی Mohs بسیار ساده است. مواد سخت‌تر مواد نرم‌تر را خراش می‌دهند. مقیاس سختی  Mohs براساس مقیاس 1 تا 10 است، که الماس سخت‌ترین ماده با ارزش بالای 10 است. مواد در برابر یکدیگر آزمایش می‌شوند و ماده‌ای که روی دیگری خراش ایجاد کند، مقدار بالاتری دریافت خواهد کرد.
بتن ریزی در هوای بارانی

راه حل برای بتن آسیب دیده بر اثر باران

پوسته پوسته شدن یا خرد شدن سطح بتن، می‌تواند ناشی از باران باشد که مقاومت سطحی بتن را در حین یا مدت کوتاهی پس از بتن‌ریزی ضعیف می‌کند.

 

اگر بدترین اتفاق بیفتد و آسمان روی بتن تازه که درون کامیون است باز شود و باران ببارد، این اتفاق به‌شرطی خوب است که باران مقداری از سیمان را از سطح بتن خارج خواهد کرد.

 

که این اتفاق احتمالاً منجر به مشکلاتی مانند:

  • ایجاد گرد و خاک
  • پوسته پوسته شدن سطح
  • ترک خوردگی (ترک‌هایی که به‌راحتی با چرخه‌های انجماد و ذوب تشدید می‌شوند).

 

اگر بتن تماماً رنگ شده باشد، باران در روز بتن‌ریزی نیز می‌تواند مقداری از رنگ را شسته و باعث ایجاد رگه شود.

 

کندن مقدار کمی از بتن و شروع مجدد، بهترین راه حل است یعنی اینکه لایه سطحی ضعیف را با سنگ زنی جدا کرده و سپس بعد از اطمینان از اینکه بتن زیرین از نظر ساختاری سالم است، بتن با روکش مجدداً روی سطح قرار داده شود.

سایر مشکلات ناشی از باران

حتی قبل از قرار دادن یک دال بتنی، باران می‌تواند تأثیر مضری داشته باشد اگر سطح زیرین را بیش از حد اشباع کند و باعث آب انباشتگی در سطح زیرین می‌شود. به همین دلیل آب اضافی می‌تواند توسط بتن تازه جذب شود و نسبت آب به سیمان را تغییر دهد.

 

مقالهمقاله مرتبط:  انواع درز های بتنی

 

 

اگر یک یا دو روز قبل از بارش باران شدید، بارش باران پیش‌بینی می‌شود، باید زمین را با ورقه پلاستیکی پوشاند تا از اشباع شدن آن جلوگیری شود. درباره زیرسازی و زیربنای دال‌های بتنی بیشتر بدانید.

باران همچنین می‌تواند باعث نابودی بتن تازه درزگیری (آب‌بندی)([2]Concrete sealer) شده، شود و باعث ایجاد حباب و تاول در درزگیرهای بتن شود. مطمئن شوید که درزگیرهای بتن را زمانی استفاده کنید که به مدت 24 ساعت پس از درزگیری (آب‌بندی) سطح بتنی بدون خیس شدن توسط باران بماند. 

[2]Concrete sealer درزگیرهای بتن برای محافظت از آن در برابر آسیب سطحی، خوردگی و لکه بر روی بتن اعمال می‌شود. درزها یا منافذ بتن را مسدود می‌کنند تا جذب آب و املاح را کاهش دهند یا یک لایه نفوذ ناپذیر تشکیل می‌دهند که از عبور چنین موادی جلوگیری می‌کند. تحقیقات مقامات مهم بتن، از جمله مؤسسه بتن آمریکا، انجمن سیمان پرتلند، و انجمن ملی بتن آماده، تأیید می‌کند که بیشتر آسیب‌های بتن به نفوذ رطوبت سطحی ناشی از یخ زدگی/ذوب مربوط می‌شود.

M.Gh.