به سایت پارسمان شیمی خوش آمدید

زیر مجموعه گروه پارسمان

روان کننده بتن

روان کننده بتن​ مواد افزودنی هستند که برای افزایش سیالیت یا کارایی چسبانندگی سیمان یا بتن به بتن اضافه می­‌شود. همچنین به ­عنوان کمک روان­ کننده نامیده می‌­شود که به بتن تازه یا بتن در مراحل اولیه اضافه می­‌شود تا ویژگی­‌های روان­‌کنندگی و کارایی آن را تغییر دهد.

این مواد به‌­عنوان کاهنده آب نیز نامیده می­‌شوند زیرا بتن را با کارایی یکسان با نسبت آب به سیمان کمتر تولید می‌کند. بنابراین روان­ کننده ­ها به تولید مخلوط بتن با دوام بالا با محتوای آب یکسان کمک می­‌کند.

بتن با و بدون روان¬کننده

بتن با و بدون روان­ کننده

عملکرد روان کننده بتن

این مواد به­‌دلیل وجود مولکول­‌های پلیمری در خود، خاصیت روان­ کنندگی دارند. این مولکول‌ها وقتی با بتن مخلوط می‌شوند روی سطح دانه‌های سیمان جذب می‌شوند که یک گروه یونی ایجاد می‌کند که به‌سمت بیرون حرکت می‌کند. که این در نهایت بار منفی به ذرات سیمان می‌­دهد.

به‌غیر از دافعه ایجاد شده، این ذرات سیمان توسط پوششی از مولکول‌‌های آب جهت­ دار احاطه می‌­شوند که از نزدیک شدن دانه­‌های سیمان نیز جلوگیری می­‌کند. این پدیده ممانعت فضایی نامیده می‌شود. این اثر کلی باعث بیشترین روانکاری و سیالیت برای خمیر و چسبندگی بتن می­‌شود.

عملکرد روان کننده بتن​
عملکرد روان کننده بر روی ممانعت فضایی بتن

عملکرد روان­ کننده بر روی ممانعت فضایی بتن

انواع روان های کننده بتن

بر اساس اصل کار، این مواد به‌صورت زیر طبقه‌­بندی می­‌شوند:

  • آب­‌دوست
  • آب­‌گریز
آب دوست

روان­ کننده ­های آب­‌دوست

روان­ کننده­ های آب­­‌دوست با افزایش ­ترشوندگی مشخص می­‌شوند که وظیفه اصلی آن افزایش ویژگی­‌های پلاستیک و جریان بتن است.

آب­‌گریز​

روان­ کننده ­های آب­‌گریز

این نوع روان­ کنند­‌ه ها مخلوط بتن را با مقدار زیادی هوا اشباع می‌­کنند. بنابراین، می‌­توان کشش رطوبت را در محلول کاهش داد و ویژگی­‌های پلاستیکی بتن را افزایش داد.

مزایای روان­ کننده­ در بتن

مزایای اصلی استفاده از روان­ کننده ­ها عبارتند از:

  • کارایی بتن را بدون اضافه کردن آب اضافی، بهبود می­‌بخشد.
  • افزایش مقاومت بتن بدون افزایش محتوای سیمان.
  • ویژگی­‌های مقاومتی فونداسیون بتنی تمام شده را تا بیست و پنج درصد افزایش می­‌دهد.
  • روان­ کننده­ ها تراکم و فشردگی بتن را بدون استفاده از ویبراتور آسان می­‌کنند.
  • جریان‌­پذیری، سیالیت و چسبندگی خوب بتن به سطح را بهبود می­‌بخشد.
  • بتن با چگالی بالا با استفاده از روان­ کننده‌ها به­‌دست می آید.
  • روان­ کننده­‌ها رطوبت بتن را کاهش، بتن را در برابر یخ­‌زدگی مقاوم و از ترک­ خوردن آن جلوگیری می­‌کند.
  • علاوه بر مزایای ذکر شده در بالا، روان­ کننده­‌ها بر زمان گیرش مخلوط بتن تأثیر می­‌گذارند. در چنین شرایطی بهتر است علاوه‌بر روان­ کننده­‌ها، شتاب­‌دهنده­‌ها نیز اضافه شوند.

اثرات روان کننده ها بر بتن:

1) نسبت آب به سیمان را بدون هیچ تاثیری بر روی کارایی آن کاهش می‌دهید.

2) زمان سفت‌شدن بتن را به تعویق می‌‌دهد پس در نتیجه به میکسرهای ترانزیت اجازه می‌دهد بتن را در فواصل طولانی حمل کنند.

3) برای جلوگیری از ایجاد ترک و انقباض در بتن از روان کننده های بتن و فوق‌ روان کننده بتن​ استفاده می‌شود.

روان کننده بتن پارسمان شیمی
روان کننده بتن پارسمان شیمی

میزان مصرف روان کننده های بتن

این نوع افزودنی بتن معمولا برای افزایش کارایی در بتن استفاده می‌شود. با توجه به انواع روان کننده های بتن، می‌توانیم نسبت آب به سیمان را تا حد معینی کاهش دهیم.

 اصولاً از نسبت آب به سیمان برای افزایش کارایی و هیدراتاسیون سیمان استفاده می‌شود.

 اگر نسبت آب به سیمان بیشتر باشد، احتمال ترک انقباضی و همچنین احتمال تشکیل بتن متخلخل به دلیل آب آزاد در بتن افزایش می‌یابد.

 اگر نسبت آب به سیمان کمتر از 0.4 باشد، آب برای تکمیل فرآیند هیدراتاسیون سیمان کافی نیست، بنابراین حداقل نسبت آب به سیمان را باید 0.4 در نظر بگیریم.

 نکته بعدی کارایی آن است. اگر نسبت آب به سیمان حداقل یا کمتر از حداقل میزان آن باشد، کارایی کمتری را شاهد خواهیم بود. هرچه نسبت آب به سیمان بیشتر از حداقل از میزان اختلاط آنها باشد عملکرد بهتری از آن را خواهیم دید.

بهترین نسبت آب به سیمان 0.4 است، اما برای کارایی، مقداری روان کننده به بتن اضافه می کنیم. با توجه به نسبت افزودن روان کننده، عملکرد بهتری دریافت خواهیم کرد.

افزودنی‌های روان کننده های بتن که افزودنی‌های کاهنده آب هستند در 3 گروه کلی در بازار یافت می‌شوند:

روان کننده بتن​: نسل اوّل کاهنده آب و با حفظ روان‌شدگی بتن، میزان مصرف آب را کاهش می‌دهند. ساختار نفتالینی و ملامینی این مواد سبب کاهش نسبت آب به سیمان در بتن می‌شود.

فوق روان‌کننده بتن: موادی برپایه لیگنوسولفونات است که قابلیت استفاده بتن در شرایط بد محیطی را فراهم می‌کند.

ابرروان کننده: نسل جدید  ابر روان کننده ها بر پایه پلی‌کربوکسیلات است که به‌منظور استفاده در شرایط دمایی و اقلیم‌های مختلف آب و هوایی طبقه‌بندی و فرموله شده‌اند. این گروه محصولات که با کد فلوئنتیس ارائه می‌شوند، قابل استفاده در رده‌های مقاومتی متوسط و بالای بتن بوده و منجر به افزایش کارایی بتن تازه می‌گردد. این محصولات به دلیل قابلیت بسیار بالا درکاهش مقدار آب و در نتیجه کاهش مقدار آب به سیمان، باعث افزایش مقاومت بتن شده و نفوذپذیری آن را در برابر عواملی نظیر کلر و سولفات کاهش می‌دهد. از این رو نام ابرروان کننده را به خود گرفته‌اند.

خواص و اثرات انواع روان کننده بتن​

افزودنی‌های بتن معمولاً برای استفاده برای سیمان و بتن هستند. افزودنی‌های روان‌کننده بتن جایگزین آب برای ایجاد روان شدگی بتن هستند. بعضی از خواص و اثرات روان‌کننده بتن عبارتند از:

  • کاهش مصرف آب در بتن
  • افزایش مقاومت نهایی بتن
  • صرفه‌جویی در هزینه وانرژی جهت متراکم کردن بتن (ویبراتور)
  • مصرف سیمان کم‌تر و کاهش حرارت‌زایی در بتن با حفظ مقاومت نهایی
  • افزایش اسلامپ و روان‌شدن بتن با کاهش مصرف آب
  • در اثر فاصله افتادن در حین بتن‌ریزی در سرد به‌وجود نمی‌آید.
  • عدم آب انداختگی و جداشدن دانه‌های بتن
  • کاهش انقباض وجمع‌شدگی بتن
روان کننده بتن پارسمان شیمی
روان کننده بتن پارسمان شیمی

انواع روان کننده های بتن پارسمان شیمی

افزودنی روان کننده بتن​ پارسمان شیمی ماده‌ای مفید و به‌صرفه برپایه پلی کربوکسیلات اتر است که به دلیل افزایش کارایی و کاهش آب بتن به مخلوط بتن اضافه می‌گردد.

این محصولات بر پایه پلی کربوکسیلات اتر ماده افزودنی با عملکرد چندگانه است که علاوه بر کاهش میزان آب بتن،‌ حفظ کارایی بتن و تاخیر در گیرش را به‌دنبال خواهد داشت. روان کننده های بتن اقتصادی برپایه پلی کربوکسیلات اتر یکی از محصولات این دسته از محصولات می‌باشد. محصول N-130 پارسمان شیمی یکی از محصولات این دسته می‌باشد که منطبق با استاندارد ملی ایران به شماره 2930 ساخته شده‌اند.

این نوع از روان کننده های بتن کاهنده بسیار قوی آب هستند و موجب افزایش کارایی بتن می‌شوند. همچنین مقاومت کوتاه و بلند مدت بتن را نیز افزایش می‌دهند. استفاده از روان کننده بتن میزان مصرف سیمان را به صورت چشم‌گیری کاهش می‌دهد. این نوع محصولات عاری از هرگونه مواد خورنده می‌باشد.‌

مدل محصولتوضیحات محصول

CLS-300

روان کننده اصلاح شده بر پایه لیگنوسولفونات کاهنده آب با خاصیت حفظ اسلامپ بالا

N-130

فوق روان کننده اقتصادی بر پایه پلی کربوکسیلات اتر کاهنده قوی آب