به سایت پارسمان شیمی خوش آمدید

زیر مجموعه گروه پارسمان
بتن ژئوپلیمر GPC - جایگزین سازگار با محیط زیست بتن

بتن ژئوپلیمر GPC - جایگزین سازگار با محیط زیست بتن

بتن ژئوپلیمر چیست؟

نام ژئوپلیمر توسط جوزف دیویدویتز در سال 1978 داده شد. بتن ژئوپلیمر (GPC) یک محصول سازگار با محیط زیست است که از پسماندهای جانبی صنعتی مانند فلای اش یا خاکستر بادی (ضایعات نیروگاه­‌های حرارتی) و سرباره کوره بلند (ضایعات حاصل از تولید آهن) دانه‌­بندی شده است که به­‌عنوان جایگزین کامل برای سیمان پرتلند در بتن استفاده می­‌شود.

در نتیجه این بتن ژئوپلیمری انتشار CO2 را تا 80 درصد کاهش می­‌دهد. ژئوپلیمر به‌­عنوان تضمین پایداری، اهمیت و مقبولیت پیدا کرده است.

فلای اش یا خاکستر بادی و GGBS منابع غنی سیلکن و آلومینیوم هستند که توسط محلول فعال کننده قلیایی پلیمریزه می­‌شوند تا زنجیره‌ها و شبکه­‌های مولکولی را برای ایجاد چسب سخت شده تشکیل دهند.

اینوگراف مقالهمرتبط: بتن ژئوپلیمری

چرا بتن ژئوپلیمری؟

سیمان پرتلند معمولی از کلسینه کردن سنگ آهک (کربنات کلسیم) در دماهای بسیار بالا در حدود 1500-1450 درجه سانتی­‌گراد و مواد سیلیکونی آلومینیومی که در معادله زیر آورده شده است، به دست می‌آید.

5CaCo3 + 2SiO2 → (3CaO,SiO2) + (2CaO,SiO2) + 5CO2

به این معنی که تولید هر 1 متریک تن سیمان، 1 متریک تن CO2 تولید می­‌کند. با افزایش مصرف سیمان، اتمسفر جهان از بین می­‌رود. صنعت سیمان یکی از بدترین منابع آلودگی جوی نسبت به سایر صنایع است. بنابراین نیاز به یک ماده جایگزین پدید آمد و خیلی زود ژئوپلیمر به‌­عنوان یک ماده جایگزین که سازگار با محیط زیست با کاهش انتشار دی‌­اکسید­کربن است ظاهر شد.

بتن ژئوپلیمر GPC - جایگزین سازگار با محیط زیست بتن
بتن ژئوپلیمر GPC - جایگزین سازگار با محیط زیست بتن

مزایای بتن ژئوپلیمری چیست؟

مزیت اصلی سیمان ژئوپلیمری کاهش انتشار دی‌­اکسید­کربن است زیرا فرآیند شیمیایی دی‌­اکسید­کربن صفر منتشر و سوخت بسیار کمتری را مصرف می­‌کند و در نتیجه انتشار دی­‌اکسید­کربن را بین 80 تا 90 درصد کاهش می‌­دهد. مزایای دیگر در شکل 1 نشان داده شده است.

کاربردهای بتن ژئوپلیمری

در گذشته اخیر تحقیقات زیادی بر روی بتن ژئوپلیمری به‌عنوان جایگزینی برای بتن سیمانی معمولی انجام شده است.

بتن ژئوپلیمری به­ دلیل دوام بالا، مقاومت شیمیایی و حرارتی در برابر گرما و مقاومت در سنین پایین پتانسیل بالایی دارد.

برخی از کاربردهای بتن ژئوپلیمری عبارتند از:

  • استفاده در پیاده روها
  • استفاده در لوله­ کشی فاضلاب
  • استفاده برای اعضای سازه‌های موجود در دریا

به تازگی اولین ساختمان جهان با بتن ژئوپلیمری در موسسه تغییرات جهانی دانشگاه کوئینزلند (GCI) ساخته شده است. این ساختمان یک ساختمان چهار طبقه است که 33 درصد پانل­‌های مورد استفاده در صفحات کف GCI از GPC ساخته شده‌اند.

فرودگاه بریزبن وست ولکامپ یک نقطه عطف مهم در مهندسی عمران است. این بزرگترین پروژه بتن ژئوپلیمری جهان است و با حدود 40 هزار مترمکعب (صد هزار تن) بتن ژئوپلیمری ساخته شده است که آن را به بزرگترین کاربرد در جهان تبدیل کرده و 6600 تن در انتشار کربن در ساخت فرودگاه صرفه‌­جویی کرده است.

بتن ژئوپلیمری توسط شرکت Wagners توسعه یافته است، بتن ژئوپلیمر سنگین با ضخامت 435 میلی‌متر، برای مسیر گردش، توقفگاه هواپیما و روسازی‌های باند هواپیما استفاده می‌شود که از محموله سنگین 747 برای حمل و نقل هوایی منظم بین فرودگاه Toowoomba-Wellcamp BWWA و هنگ کنگ استقبال می‌کند.

بتن ژئوپلیمر GPC - جایگزین سازگار با محیط زیست بتن

ترکیب بتن ژئوپلیمری

تولید بتن ژئوپلیمر نیاز به‌­دقت زیاد و ترکیب مناسب مصالح دارد. فرمولاسیون مخلوط­ های GPC نیاز به بررسی­‌های متعدد سیستماتیک دارد. بتن ژئوپلیمری با استفاده از فلای اش یا همان خاکستر بادی، GGBS، سنگدانه ریز و سنگدانه درشت و محلول فعال­‌کننده قلیایی تولید می‌­شود.

دو جزء اصلی ژئوپلیمر عبارتند از:

  • مواد منبع غنی از سیلیکون (Si) و آلومینیوم (Al) مانند فلای اش یا خاکستر بادی، پوسته برنج، بخار سیلیس، GGBS و غیره و 2
  • مایعات قلیایی. استحکام GPC تحت تأثیر زمان عمل‌آوری و دما است. از همان ماسه و سنگدانه‌های درشتی که در بتن معمولی استفاده می­‌شود، می‌­توان در تولید GPC استفاده کرد.

محلول فعال­‌کننده قلیایی

مایع کاتالیزوری به ­عنوان محلول فعال‌‌کننده قلیایی استفاده می­‌شود. ترکیبی از محلول­‌های سیلیکات­ های سدیم یا پتاسیم و هیدروکسیدها یا مخلوطی از محلول­‌های محلول در آب است. نقش این محلول قلیایی فعال کردن خاکستر بادی و GGBS است. محلول بسیار قلیایی باید با در نظر گرفتن ایمنی کاربر و با دقت زیاد، مورد استفاده قرار گیرد.

طراحی مخلوط

توسعه طرح اختلاط برای بتن ژئوپلیمری در مقایسه با بتن OPC به­‌دلیل پارامترهای مختلف درگیر مشکل است. عواملی که بر طراحی ترکیبی GPC تأثیر می­‌گذارند عبارتند از:

  • نسبت مایع به جامد
  • SiO2/Al2O3
  • نسبت Na2O/Al2Oبرای خاکستر بادی
  • محتوای آب
  • دمای عمل‌­آوری
  • مولاریته NaOH

افزایش نسبت Na2siO3/NaOH بر حسب جرم منجر به مقاومت فشاری بالاتر می­‌شود. کارایی را می­‌توان با افزودن فوق­ روان­ کننده تا 4 درصد از خاکستر بادی را بر حسب جرم بهبود بخشید.

غلظت محلول NaOH می­تواند از 16 تا 8 مولار باشد. غلظت بالاتر NaOH استحکام بیشتری می­‌دهد (واللاه و همکاران 2005).

تولید بتن ژئوپلیمیری

خمیر ژئوپلیمر از واکنش بین فعال­‌کننده قلیایی با Al2O3 و SiO2 خاکستر بادی تولید می‌­شود. عملکرد بتن ژئوپلیمری به جفت شدن دو جزء اصلی بالا بستگی دارد زیرا عملیات شیمیایی بین این دو اتفاق می­‌افتد. به‌عنوان مثال، محلول سیلیکات سدیم نسبت به سایر فعال‌کننده‌ها به GGBS فعال‌سازی بهتری می‌دهد در حالی که هیدروکسید سدیم فعال‌سازی بهتری به خاکستر بادی می‌دهد (فرید و همکاران، 2011).

بررسی‌های تجربی نشان داد که با نسبت جرمی SiO2/Na2O ₌ 0.75  محلول سیلیکات سدیم می­توان استحکام بالایی در سنین پایین به‌دست آورد. (باخارف و همکاران، 1999).

مواد تشکیل‌دهنده بتن ژئوپلیمری را می‌توان در میکسرهای مورد استفاده برای بتن­‌های معمولی مانند میکسر تغاری، میکسر بشک‌ه­ای و غیره مخلوط کرد. یک نمودار مفهومی در شکل 5 برای نشان دادن تولید بتن ژئوپلیمری ارائه شده است.

بتن ژئوپلیمری

ژئوپلیمریزاسیون

واکنش بین منابع قلیایی و مواد اولیه، ژئوپلیمریزاسیون نامیده می­‌شود. ژئوپلیمریزاسیون را می­‌توان به صورت زیر توضیح داد: (داکسون و همکاران، 2007)

  • اکنون، آلومینات­‌ها و سیلیکات­‌ها با هم واکنش می­‌دهند و یک ژل سیلیکات آلومینیومی تشکیل می­دهند که در ابتدا به­‌عنوان ژل غنی از آلومینیوم تشکیل می­‌شود زیرا آلومینیوم واکنش‌­پذیرتر است و سریع­‌تر از سیلیکون حل می­‌شود.
  • در مرحله بعد با حل شدن سیلیکون بیشتر، ساختارهای ژل برای تشکیل ژل زئولیت که پایدارتر از ژل قبلی است، بازسازی می­‌شود، زیرا پیوندهای Si-O قوی­تر از پیوندهای Al-O هستند.
  • این فرآیند سازماندهی مجدد ادامه می­‌یابد و منجر به تشکیل زئولیت متبلور می­‌شود. بنابراین، ژل به یک توده جامد شبیه به هیدراتاسیون OPC تبدیل می‌­شود.
ژئوپلیمریزاسیون

کارایی

کارایی GPC به نسبت Na2SiO3 به NaOH و غلظت NaOH بستگی دارد. روان شدگی در GPC کمتر از بتن OPC (بتن با سیمان پرتلند) است. کارایی را می‌توان با افزودن فوق­‌روان­‌کننده بر پایه نفتالین از 2 تا 4 درصد بهبود بخشید. برای خاکستر بادی کارایی با کاهش مولاریته NaOH افزایش می­‌یابد. NaOH به عنوان فعال‌کننده قلیایی به‌تنهایی، بدون هیدروکسید سدیم، می‌­تواند به‌­طور قابل‌توجهی ارزش اسلامپ بتن ژئوپلیمری را کاهش دهد.

 

زمان تنظیم

مقدار سدیم در Na2SiO3 تأثیر قابل­‌توجهی بر زمان گیرش GPC دارد. زمان تنظیم GPC را می­‌توان با افزایش محتوای GGBS کاهش داد. استفاده از GGBS با خاکستر بادی تأثیر قابل­‌توجهی بر زمان گیرش دارد.

 

خواص مکانیکی بتن ژئوپلیمری

بتن ژئوپلیمری خواص مشابه و گاهاً خواص برتری نسبت به بتن سیمانی دارد. استحکام مکانیکی بتن ژئوپلیمری تحت تأثیر ماهیت فعال‌کننده قلیایی غلظت محلول و دمای عمل‌آوری می­‌باشد. عمل‌­آوری حرارتی GPC باعث بهبود ژئوپلیمریزاسیون و متعاقباً، خواص مکانیکی آن می‌­شود. برای GPC مبتنی بر سرباره، عمل‌­آوری حرارتی، افزایش قدرت را در سنین اولیه تسریع می­‌کند. امّا در سنین بالاتر استحکام، کمتر از نمونه­‌های عمل‌آوری شده در دمای محیط است. این به این دلیل است که واکنش سریع، محلی‌سازی محصول واکنش، در نزدیکی دانه‌های سرباره اتفاق می‌افتد که موانعی را برای واکنش‌های بعدی تشکیل می‌دهند که منجر به استحکام آهسته در سنین بعدی می‌شود. از این رو پخت حرارتی برای GPC مبتنی بر سرباره ضروری نیست.

مولاریته بالاتر NaOH به دلیل افزایش واکنش ژئوپلیمریزاسیون منجر به مقاومت فشاری بالاتر در سنین پایین می­‌شود. خواص مکانیکی در جدول شماره 1، آمده است.

جدول 1- خواص مکانیکی بتن GPC در مقایسه با بتن OPC
ردیف ویژگی GPC
1 مقاومت فشاری 24 ساعته 25 تا 35 مگاپاسکال
2 مقاومت فشاری 28 ساعته تا 70 مگاپیکسل
3 نرخ افزایش مقاومت سریعتر از بتن معمولی
4 مدول الاستیسیته بسیار کمتر از بتن معمولی
5 تخلخل کم
6 نفوذ کلرید کم یا بسیار کم طبق استاندارد ASTM1202C
7 انقباض ناشی از خشک شدگی کم
8 گرمای هیدراتاسیون کم
9 مقاومت در برابر آتش بالا
10 مقاومت اسیدی بالا
11 تیرهای بتنی ژئوپلیمری در برابر بارهای وارده رفتاری مشابه تیرهای بتنی سیمانی
12 ستون­‌های بتنی ژئوپلیمری حالت های شکست و الگوهای ترک مشابه ستون های بتنی سیمانی

ریز ساختار بتن ژئوپلیمری

بتن ژئوپلیمری نسبت به بتن سیمانی معمولی ساختار ریزساختارتر و متراکم‌­تری دارد. زنجیره‌­های ماتریس C-A-S-H در GPC طولانی‌­تر از زنجیره‌­های C-S-H در بتن OPC هستند.

شکل 7 (الف) تصویر SEM از خاکستر بادی را نشان می‌­دهد که اندازه­‌های مختلف ذرات شیشه‌ه­ای کروی را نشان می­‌دهد. شکل 7 (ب) ساختار میکرو خاکستر بادی فعال شده با محلول قلیایی و شکل 7 (پ) ریزساختار خاکستر بادی فعال شده با محلول سیلیکات سدیم را نشان می­‌دهد.

تجزیه و تحلیل ریزساختار توزیع اندازه منافذ با استفاده از تخلخل‌سنجی جیوه و تکنیک‌های جذب گاز نشان داد که GPC مبتنی بر سرباره مزوپورهای بیشتری را با اندازه منافذ کمتر از 50 نانومتر در مقایسه با بتن معمولی نشان داد. بنابراین GPC تخلخل کمتری نسبت به بتن معمولی نشان داد. نموداری که مقایسه توزیع اندازه منافذ در خمیر GPP و OPC را نشان می‌دهد، که در شکل 8 نشان داده شده است.

بیشتر منافذ در خمیر OPC بین 10 تا 100 نانومتر است. امّا، بیشتر منافذ در خمیر GP کمتر از 20 نانومتر هستند. (کالینز و سانجایان، 2000؛ گاربوچی، 1990؛ اچ آکینن، 1993).

ژئوپلیمریزاسیون
ژئوپلیمریزاسیون

نتایجی که اظهار شده

بتن ژئوپلیمری مقاومت و دوام خوبی نسبت به بتن OPC از خود نشان می­‌دهد. بتن ژئوپلیمری یک ماده بالقوه برای آینده است زیرا نه تنها سازگار با محیط‌‌ ­زیست است بلکه دارای خواص مقاومت و دوام خوبی نیز می‌­باشد.

کاربرد بتن ژئوپلیمری در عناصر پیش­‌ساخته پتانسیل بالایی دارد و نیاز به بررسی دارد. اگرچه پذیرفته شده است که بتن ژئوپلیمری یک ماده جایگزین قدرتمند و به­‌عنوان یک بتن پایدار است، کاربرد آن برای اعضای سازه به­‌دلیل عدم وجود استانداردها و کدهای مناسب طراحی سازه هنوز مورد استقبال گسترده قرار نگرفته است. تدوین کد استاندارد بتن ژئوپلیمر نیاز روز است. تحقیقات بیشتر در مورد رفتار طولانی مدت و دوام بتن ژئوپلیمری مورد نیاز است.

 

M.Gh.

منابع و ماخذ

– Amer Hassan, Mohammed Arif, M. Shariq, Use of geopolymer concrete for a cleaner and sustainable environment-A review of mechanical properties and microstructure, Journal of Cleaner Production, 223 (2019) 704-728.

– Aligizaki, K.K., 2006. Pore Structure of Cement-Based Materials. Taylor & Franics, New York.

– Bakharev, T., Sanjayan, J.G., Cheng, Y.-B., 1999. Alkali activation of Australian slag. cements. Cement Concrete Research 29, 113-120.

– Collins, F., Sanjayan, J.G., 2000. Effect of pore size distribution on drying shrinking of alkaliactivated slag concrete. Cement Concr. Res. 30, 1401-1406.

–  Duxson, P., et al., 2007b. Geopolymer technology: the current state of the art, Journal of Material Science. 42, 2917 – 2933.

– Fareed, Fadhil, Nasir, M., 2011. Compressive strength and workability characteristics of lowcalcium fly ash-based self-compacting geopolymer concrete. International Journal of Civil, Environ. Struct. Constr. Archit. Eng. 5, 64-70.

– Mehta, P.K., Monteiro, P.J.M., 2006. Concrete: Microstructure, Properties, and Materials. McGraw-Hill, New York.

– Wallah, S.E., Hardjito, D.S.D.M.J., R.B.V.,2005. Performance of fly ash-based geopolymer concrete under sulphate and acid exposure’. Geopolymer Proc 153-156.